Kivran Miika Salo: PSD2 vauhdittaa maksamista ja tuo säästöjä yrityksille sekä kuluttajille

PSD2-maksupalveludirektiivin siirtymäaika päättyy syyskuun puolivälissä. Kivran toimitusjohtajan Miika Salon mukaan direktiivi nopeuttaa ja helpottaa verkkomaksamista ja tuo paljon uusia vaihtoehtoja nettiasiointiin.

Jaa

Euroopan unionin PSD2-maksupalveludirektiivi julkaistiin vuonna 2015, ja sille säädetty siirtymäaika päättyy 14. syyskuuta. Pankkien on silloin tarjottava kolmansille osapuolille mahdollisuus välittää maksuja, eivätkä pankit saa periä siitä palkkiota. Kuluttajille tämä tarkoittaa uudenlaisia palveluita, kuten sovelluksia, jotka auttavat käyttäjäänsä talouden hallinnassa. 

Digitaalisen asiointipalvelu Kivran toimitusjohtaja Miika Salo uskoo, että direktiivi sekä selkeyttää että yhtenäistää verkkomaksamisen ja -asioinnin pelisääntöjä.

”Digitaalinen asiointi nopeutuu, kun muutama välivaihe jää pois. Pankin asiakas voi esimerkiksi myöntää kolmannelle osapuolelle näkymän tilinsä saldoon ja tapahtumiin. Ostamisesta tulee mielekkäämpää, kun oman tilin saldon voi nähdä jo verkkopalvelun puolella kirjautumatta verkkopankkiin. Maksaminenkaan ei vaadi enää siirtymistä pankin sivulle.” 


Lisää kilpailua maksujen välittämiseen

Yrityksille PSD2 tarkoittaa muuttuvaa markkinatilannetta ja uusia vaihtoehtoja. 

”Aiemmin suuri osa verkkokauppaostoista on hoidettu maksu- ja luottokorteilla, ja korttiyhtiöt ovat perineet jokaisesta maksusta palkkion. Tilisiirtomaksamisen mahdollistuminen verkkokaupan sisällä lisää kilpailua maksujen välittämisessä. Voimme odottaa, että tämän ansiosta kuluttajille tulee suoraa säästöä”, Miika Salo pohtii. 

”Suomessa välitetään vieläkin yli 60 prosenttia laskuista kirjeitse, vaikka sähköisissä kanavissa välityskustannukset ovat jopa neljä kertaa edullisemmat.”

PSD2-direktiivi vauhdittaa myös maksunvälityksen digitalisaatiota ja helpottaa uusien maksupalveluntarjoajien tuloa markkinoille. Maksupalveluntarjoajia voivat olla esimerkiksi suoraa maksumahdollisuutta sivustollaan tarjoavat verkkokaupat tai digitaaliseen asiointiin keskittyvät palvelut, kuten Kivra. 

”Kivra on ikään kuin digitaalinen postilaatikko, jossa voi vastaanottaa ja maksaa laskuja suoraan pankkitililtä, ja laskut arkistoituvat palveluun. Käyttäjä voi tallentaa arkistoon myös omia dokumenttejaan, kuten vaikkapa takuukuitteja ja koulu- tai työtodistuksia. Ruotsissa Kivralla on jo yli 3,5 miljoonaa käyttäjää, ja sen kautta laskuja ja muita dokumentteja lähettää 15 000 yritystä ja julkista organisaatiota, kuten esimerkiksi paikallinen veronviranomainen”, Miika Salo kertoo. 


Suomessa jopa 60 prosenttia laskuista on yhä paperia

Suomessa Kivra tavoittelee erityisesti ihmisiä, joille laskut tulevat edelleen paperilla tai sähköpostitse. 

”Suomessa välitetään vieläkin yli 60 prosenttia laskuista kirjeitse, vaikka sähköisissä kanavissa välityskustannukset ovat jopa neljä kertaa edullisemmat”, Miika Salo kertoo. 

Maksun käsittely alusta loppuun digitaalisen dokumentin avulla vähentää työn tarvetta laskuttavan yrityksen myyntireskontrassa ja asiakaspalvelussa sekä säästää ympäristöä, kun paperinkulutus vähenee eikä kirjeitä ajeluteta pitkin Suomea. 

”Maksujen yli- ja alisuoritukset sekä virheelliset viitenumerot eivät digitaaliseen maksunvälitykseen siirtymisen jälkeen aiheuta enää ylimääräistä työtä. Tämä tuo suoria säästöjä. Digitaaliseen asiointiin siirtyminen on myös helppo ja vaikuttava ilmastoteko niin yrityksiltä kuin tavallisilta ihmisiltäkin. Kivran missio onkin vähentää lähivuosien aikana paperiasiointi kolmannekseen nykyisestä.” 

16. syyskuuta 2019
Teksti: Tomi Eklund
Kuvat: Jaakko Lukumaa