Digiposti- ja asiointipalvelu Kivra tuo PSD2-tilimaksamisen ensimmäisenä suomalaisten käyttöön

Tiedote

Ruotsissa yli 3,5 miljoonan ihmisen käyttämä digiposti- ja asiointipalvelu Kivra rantautuu Suomeen PSD2-direktiivin vanavedessä. Palvelu tarjoaa yrityksille mahdollisuuden tehostaa prosessejaan nopeasti ja ihmisille helpon tavan siirtyä paperipostista ympäristöystävälliseen arjen asiointiin. Suomessa Kivran pääomistajia ovat Kivra Ab, Telia Company ja Resurs Bank.

Jaa

Suomalaiset yritykset, julkishallinto ja muut organisaatiot lähettävät yksityishenkilöille vuosittain puoli miljardia dokumenttia. Näistä noin 60 prosenttia kulkee edelleen paperipostina, vaikka digitaalinen asiointi säästäisi kustannuksia, tehostaisi prosesseja ja kuormittaisi huomattavasti vähemmän ympäristöä.

Uuden digiposti- ja asiointipalvelu Kivran tavoitteena on vähentää paperipostin välityksellä tapahtuva asiointi nykyisestä kolmannekseen parin vuoden aikana. Kivra tarjoaa ensimmäisenä Suomessa PSD2-maksupalveludirektiivin mahdollistaman verkkomaksamisen suoraan omalta pankkitililtä ilman erillisiä maksukortteja. Omalta tililtä maksaminen toimii jo nyt Nordean, OP:n, S-Pankin ja Danske Bankin tileiltä, ja muut pankit tulevat mukaan kevään aikana.

”Ensimmäiseksi autamme suomalaisia heittämään hyvästit epäkäytännöllisille paperi- ja sähköpostilaskuille. Tämän lisäksi Kivrassa voi vastaanottaa yritysten muita viestejä, arkistoida tärkeitä dokumentteja ja jakaa raha-asioiden hoitoa perheen kesken. Tavoitteemme on nousta digitaalisten asiointikanavien ykköseksi Suomessa”, Kivra Oy:n toimitusjohtaja Miika Salo kertoo.

Toivomme, että Kivran helppous innostaa mahdollisimman monen vaihtamaan paperilaskunsa uuteen, ympäristöystävälliseen vaihtoehtoon.”

Telian kaupallisten maksuratkaisujen johtaja Tuire Mäkelä

Kivrassa on mukana heti alusta lähtien sekä valtakunnallisesti että alueellisesti vahvoja yrityksiä, joilla on yhteensä 1,5 miljoonaa paperi- tai sähköpostilaskuja vastaanottavaa asiakasta. Yksi näistä laskuttajayrityksistä on Telia Finland, joka ottaa uuden palvelun käyttöön ensi viikolla.

”Kivra on erinomainen esimerkki uusista digitaalisista palveluista, jotka helpottavat ihmisten arkea. Vaikka valtaosa asiakkaistamme saa jo laskunsa sähköisesti, lähetämme edelleen vuosittain yli neljä miljoonaa paperilaskua. Toivomme, että Kivran helppous innostaa mahdollisimman monen vaihtamaan paperilaskunsa uuteen, ympäristöystävälliseen vaihtoehtoon”, Telian kaupallisten maksuratkaisujen johtaja Tuire Mäkelä kertoo.

Kivra aloitti toimintansa Ruotsissa vuonna 2011, ja se on nykyään maan digitaalisen asioinnin markkinajohtaja yli 3,5 miljoonalla käyttäjällään ja 20 000:lla mukana olevalla lähettäjäorganisaatiolla. Kivraa käyttävät Ruotsissa niin yritykset kuin julkinen hallintokin, kuten esimerkiksi verottaja, terveyspalvelut ja poliisi.

Suomessa toimivan Kivra Oy:n omistajat ovat Kivra AB, Telia Company ja Resurs Bank. Palvelun kumppaneita ovat laskutusoperaattorit Ropo Capital, PostNord Strålfors ja CGI, jotka hoitavat palvelun käyttöönoton lähettäjäyritysten puolesta. Mukaan on tulossa myös muita laskutusoperaattoreita.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
markkinointijohtaja Maija Leivo, Kivra Oy, puh. 050 522 2322, maija.leivo@kivra.fi

Kivran mediapankki: https://kivra.contenthub.fi/

Taustahaastatteluja:
Kivra Oy:n toimitusjohtaja Miika Salo 
Kivra Oy:n hallituksen puheenjohtaja Ville-Veikko Laukkanen
Kivran perustaja Stefan Krook

Kivra lyhyesti 
  • Kivra on digiposti- ja asiointipalvelu yritysten ja kuluttajien väliseen asiointiin.
  • Kivralla voi vastaanottaa, käsitellä ja arkistoida laskuja sekä muita asiakirjoja digitaalisesti ja turvallisesti, luontoa säästäen.
  • Kivra on Suomessa ensimmäinen palvelu, joka tuo PSD2-direktiivin mukaisen maksamisen omalta pankkitililtä kuluttajien saataville.
  • Kivra ilmoittaa käyttäjälle uusista laskuista ja muistuttaa lähestyvistä eräpäivistä. Vanhat laskut löytyvät helposti laskuttajakohtaisesta arkistosta.
  • Kivra Oy:n omistajat ovat Kivra AB, Telia Company ja Resurs Bank. Kivra Oy on perustettu vuonna 2018. Palvelu aloittaa toimintansa helmikuussa 2020.
  • Kivra on maailman ensimmäinen digipostipalvelu, joka on saanut Climate Positive -sertifikaatin ilmaston hyväksi tehdystä työstä (Clipop.org).
  • Kivra valittiin kuluttajien keskuudessa Ruotsin toiseksi merkityksellisimmäksi digitaaliseksi tavaramerkiksi vuonna 2019 (Lynexeu, Purposeful Brands -tutkimus).