Miksi Ruotsin malli koronapassille on mielestämme toimiva?

Uutisoimme viime viikolla, kuinka Ruotsissa on päätetty mahdollistaa kansalaisille helppo ja sujuva sähköisen koronapassin tai “vihreän todistuksen” vastaanottaminen ja käyttäminen eri tilanteissa digipostipalveluiden avulla.

Jaa

Ruotsissa käyttöön tulevassa mallissa rokotustiedot tallentuvat kansalliseen rokotusrekisteriin, mutta yksityishenkilö voi pyytää “vihreän todistuksen” toimitettavaksi itselleen käytyään rokotuksessa. Todistus lähetetään tällöin automaattisesti esimerkiksi digipostipalvelu Kivraan ja siitä jää tieto kansalliseen rokotusrekisteriin. Digipostipalveluiden avulla koronapassit eli “vihreät todistukset” tulevat saavuttamaan Ruotsissa kansalaiset ja heidän tarpeensa vauhdilla ja niiden käyttö tulee yleistymään arjessa. 

Koronapassi on helposti näytettävissä digipostipalvelu kivrassa
Ruotsissa koronapassit toimitetaan turvallisena digipostina Kivraan

Miksi tuemme tätä mallia Suomessakin ja haluamme avata keskustelua aiheesta

Rokotetodistus tai koronapassi tulee olemaan jatkossa jokaiselle kansalaiselle tarvittava dokumentti jossain kohtaa elämää ja arkea. Nyt onkin tärkeää miettiä tässä kokonaisuudessa, miten jokaisella yksittäisellä kansalaisella on helppo ja turvallista hyödyntää todistusta eri käyttötarkoituksissa. Ruotsissa tehdyllä ratkaisulla varmistetaan, että kansalaiset voivat itse valita jo olemassa olevasta digitaalisesta ekosysteemistä heille arjessa sopivimmat kanavat ja tavat esittää “vihreää todistusta” sitä tarvittaessa tai kysyttäessä. Tämä sama on tehtävissä myös Suomessa.

Rakennetaan yhteistyössä turvallisia, kestäviä ja saavutettavia digipalveluita 

Tänä päivänä digitaalisia palveluita ja infrastruktuuria kehitettäessä olisi tärkeää huomioida olemassa olevien ratkaisujen tuomia mahdollisuuksia ketterän palveluverkoston rakentamiseen kansalaisille.  Meillä on hyvin toimiva esimerkki tällaisesta sulavasta yhteistyötä aivan vierestä naapurissamme Ruotsissa. Vastaavanlainen ekosysteeminen malli on mahdollista myös Suomessa, jolloin voisimme tarjota suomalaisille monia turvallisia kanavia mm. sähköisen koronapassin tai rokotustodistuksen käytölle helposti, nopeasti ja kustannustehokkaasti.

Mitä lisäarvoa monikanavaisuus tuo todistuksen käytettävyydelle

Olemme todella iloisia päätöksestä, jossa Suomi kehittää omakanta-palveluun koronatodistusta kaikkien suomalaisten saataville. Nyt tehtävässä ratkaisussa todistus tulee olemaan Omakanta-palvelusta nähtävissä, tulostettavissa paperille tai ladattavissa omaan puhelimeen. Haluamme kuitenkin herättää keskustelua siitä, mikä on oikeasti turvallinen tapa kantaa koronatodistusta mukana taskussa ja hyödyntää sitä tarvittaessa arjen eri tilanteissa. Mitä jos todistus olisikin saatavilla Omakannan lisäksi turvalliseen mobiiliin ympäristöön, joka on nimenomaisesti tarkoitettu tärkeiden dokumenttien hyödyntämiseen ja arkistointiin arjessa. Nämä digitaaliset palvelualustat, kuten Kivra tai esimerkiksi Suomi.fi viestit -palvelu, ovat tietoturvallisempia ympäristöjä arjessa käytettäväksi kuin puhelimen oma muisti tai paperitulosteet. 

Nyt kun kestävä ja toimiva pohja sähköiselle rokote-infrastruktuurille saadaan Omakanta -palveluun valmiiksi, on hyvä hetki myös mahdollistaa tämän tehdyn työn helppo saavutettavuus, jakelu ja käytettävyys kansalaisille.

Tehdään yhdessä kestäviä koko yhteiskuntaa helpottavia ratkaisuja.

#rokotustodistus #koronapassi #vihreätodistus #koronatodistus

Ilari Abdee
toimitusjohtaja
Kivra Oy

Aiheesta lisää: 

Mitä kestävälle pohjalle rakennettu digiposti mahdollistaa:

Seitsemän ruotsalaista kymmenestä haluaa viranomaispostinsa sähköisesti: