Tavoitteemme on, että kaikki voivat käyttää Kivraa.
Työskentelemme jatkuvasti varmistaaksemme, että verkkoselain- ja mobiilisovelluksemme ovat kaikkien saavutettavia ja helppokäyttöisiä – vammaisuudesta, teknisestä kokemuksesta tai vaihtelevista kyvyistä riippumatta.
Noudatamme vakiintuneita ohjeita ja standardeja:
Näemme saavutettavuuden enemmän kuin vain vaatimusten täyttämisenä – se on jatkuvaa työtä, joka vaatii jatkuvaa kehittämistä, kompromisseja ja oppimista. Saavutettavan palvelun tarjoaminen kansalaisille on luonnollinen osa kaikkea tekemistämme ja asia, jonka otamme erittäin tosissamme.
Esimerkkejä toiminnastamme, jolla varmistamme palvelumme käytettävyyden:
- Otamme käyttäjät mukaan kehitysvaiheen alkuvaiheessa ja suoritamme testejä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
- Palvelumme arvioidaan ulkopuolisilla asiantuntijoilla.
- Design systeemissämme on ohjeet kehittäjillemme ja yhteistyökumppaneillemme siitä, miten värikontrasteja, tekstikokoja ja komponentteja käytetään parhaiten saavutettavuuden maksimoimiseksi palvelussamme.
- Käytämme ymmärrettävää ja selkeää kieltä ja viestintäohjeita, jotta mahdollisimman moni ihminen ymmärtää ja voi helposti käyttää palveluamme.
- Tarjoamme palvelua kolmella kielellä (suomi, ruotsi, englanti)
Avustavien teknologioiden tuki
Testaamme jatkuvasti varmistaaksemme, että palvelumme toimii erilaisten apuvälineiden kanssa. Suoritamme sekä manuaalista että automatisoitua testausta monilla eri laitteilla.
Kivraa voi käyttää muun muassa seuraavien apuvälineiden kanssa:
- näytönlukijat
- suurennustyökalut
- näppäimistönavigointi
- suurennettu teksti
- tumma tila
- tehostettu kontrasti
Auta meitä parantamaan palvelumme saavutettavuutta
Kivran verkkosovellus sekä mobiilisovellukset ovat saavutettavuuden osalta auditoitu ulkopuolisen tahon toimesta kesäkuussa 2025. Sovellukset täyttävät A ja AA-tason saavutettavuuden suurelta osin. Kehitettävää kuitenkin aina on. Kuulemme mielellämme palautetta jos havaitsin palveluamme käyttäessäsi puutteita saavutettavuuden osalta.
Anna palautetta: tuki@kivra.fi