Toimiva digiposti = sujuvaa asiointia kaikille
Kivran toimitusjohtaja Ilari Abdeen haastoi blogissaan viikko sitten pohtimaan, olemmeko valmiita myös tulevaisuuden yhteiskunnassa tiedon ja tärkeiden dokumenttien hajautuneisuuteen ja näiden haastavaan löydettävyyteen? Konkreettisemmin hän haastoi meitä jokaista pohtimaan – miten nopeasti keräisit kokoon tärkeät omaa arkeasi koskevat dokumentit tai tiedot, ilman monien käyttäjätunnusten ja salasanojen kaivamista, puheluita, verkkoselailua, papereiden etsimistä tai eri palveluihin kirjautumista? Uskallan myös omalta osaltani yhtyä tähän väittämään. Tänä päivänä suomalaisella kuluttajalla ei ole useinkaan tietoa monista niistä palveluista, joista vastaukset ja dokumentit pitäisi osata etsiä, kun niitä tarvitaan.
Arjen dokumenttienhallinnan pirstaloituminen erilaisten digipalveluiden lisääntyessä kuluttajien arjessa on ollut vahvasti mielessäni näinä ensimmäisinä kolmena viikkona Kivra Oy:n kaupallisena johtajana. Kivra on ollut Suomessa nyt reilut 2 vuotta. Matkamme toimivan digipostin rakentamisessa Suomeen on näin ollen vasta alussa, vaikka olemmekin jo verrattain pitkällä: Olemme tässä varsin lyhyeltäkin tuntuvassa ajassa jo mahdollistaneet kuluttajille digipostin vastaanottamisen, laskujen maksaminen ja dokumenttien hallinnan Kivraan jo yli 40 000 yritykseltä ja organisaatiolta.
Helpompaa dokumenttienhallintaa arkeen
Oman ja läheisteni arjen asioinnin ja dokumenttien hallinnan ratkaisujen pohtiminen inspiroi minua kurkottamaan Kivran vision toteuttamisen myös Suomessa korkealle. Ruotsissa olemme tämän ongelman jo ratkaisseet ja yli 5,2 miljoonaa ruotsalaista hoitaa arjen hallintaansa palvelullamme. Nyt maaliskuun puolivälissä kirjoittaessani tätä blogia, auringon paistaessa siniseltä taivaalta ja lumen sulaessa jalkakäytäviltä – kääntyy katseeni ja pohdintani jo kohti tulevaa kesää: Miten Kivra ratkaisee minun ja monen muun kuluttajan kaaosta tulevana kesänä? Miten liput ja laput kulkevat mukanani lomareissussa ja riennoissa? Tarvitseeko jonkun käydä tyhjentämässä postilaatikkoa kesälomalla ollessani vai saanko jo kaiken tärkeä postin Kivraani?
Kivran käyttäjänä paperipostin määrä postilaatikoissamme sekä sähköpostissa vähenee vääjäämättä. Tänä keväänä ja tulevana kesänä en enää odota löytäväni postilaatikostamme esimerkiksi taloyhtiömme yhtiökokouskutsua tai vastikelaskuja, pankkini salkkuraportteja tai muita toistuvia kirjeitä – nämä löytyvät Kivrasta kyseisien lähettäjien kansioista samoin kuin monet esimerkiksi pk-sektorin yksittäisiltä palveluntarjoajilta saamani laskut.
Moni on valinnut kuukausittain laskuttavien tahojen laskut laskutettavaksi esimerkiksi verkkopankissa. Olen itse valinnut näiden kanavaksi Kivran – ja kesään mennessä olen ehtinyt vastaanottaa Kivraan jo useat laskut sähkö- , puhelin- ja autorahoituslaskuni. Kivrassa laskut tulee luettua eikä vain klikattua maksuun, vaikka Kivrastakin ne on helppo maksaa ja merkitä maksetuksi. Esimerkiksi sähköyhtiömme Kivra-kansion olemme jakaneet avomieheni kanssa.
Arjen kokoavalla turvalliselle digipostille on yhteiskunnassamme tarvetta. Mitä laajemmin saamme koottua kuluttajan arjessa tärkeät asiat yhden palvelun kautta hoidettavaksi, sitä sujuvampaa kuluttajien digiasiointi Suomessa tulevaisuudessa on.
Reetta
Kuvat:
Yläkuva Aaron Burden / Unsplash
Reetta Mäkisen kuvasi Sami Tuoriniemi
Näin otat Kivran käyttöön
Kivran käyttöönotto sujuu hetkessä. Rekisteröitymisen jälkeen kirjaudut palveluun joko puhelimeesi lähetettävällä koodilla tai sormenjälkitunnistuksella.
- 1 Lataa Kivra-sovellus älypuhelimeesi. Voit käyttää Kivraa myös selaimella.
- 2 Luo omat Kivra-tunnuksesi. Tarvitset vain verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.
- 3 Saat nyt laskut ja muut viestit Kivraan. Kivran käyttäminen ei maksa mitään.