Digiposti on ajankohtaisempi kuin koskaan – miten yrityksesi on valmistautunut digipostiloikkaan?
24.10.2025
Vuoden 2026 aikana Digi ensin -hankkeen myötä viranomaisposti siirtyy ensisijaisesti digitaaliseen muotoon. Tämä merkitsee suurta muutosta viestinnän ja asioinnin kannalta koko yhteiskuntaan. Jatkossa kansalaiset vastaanottavat virallista postiaan digitaalisesti, mikä tulee lisäämään myös heille yksityiseltä sektorilta lähtevän postin sähköisyysastetta. Tämä koskee erityisesti niitä tilanteita, joissa kuluttaja on valinnut vastaanottaa postinsa yksityiseen digipostipalveluun, joka kokoaa sekä julkisen että yksityisen sektorin postin samaan paikkaan.
Mitkä ovat yrityksenne toimenpiteet sen varmistamiseksi, että asiakkaanne valitsevat tulevan muutoksen edetessä yksityisen digipostipalvelun postin vastaanottamisen kanavaksi sekä yritysten että julkisen sektorin postille myös jatkossa?
Mallia yksityisten digipostipalveluiden käyttöön muista Pohjoismaista
Vuoden 2026 alussa kaikille digikyvykkäiksi luettavilla kansalaisille tulee käyttöön Suomi.fi-viestit palvelu ja tämän jälkeen markkina aukeaa ja mahdollistaa saman postin toimittamisen myös yksityisiin digipostipalveluihin. Tämä tarkoittaa, että myös yksityiset palveluntarjoajat, kuten Kivra, voivat toimia muun viranomaispostin lisäksi myös viranomaispäätösten virallisina jakelukanavina.
Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa kansalaiset ovat valinneet arjen digipostin vastaanottamiseen yksityiset digipostipalvelut niiden tuomien laajojen hyötyjen vuoksi. Esimerkiksi Kivralla on Ruotsissa jo yli 6,3 miljoonaa käyttäjää. Digipostin toimittaminen osana yhteiskunnan tärkeää koneistoa on palvelumme ydintoimintaa.
Digiposti tuo tehokkuutta ja kustannussäästöjä
Ensi vuoden alusta suuri määrä paperikirjeitä siirtyy toimitettavaksi kansalaisille digipostina. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kaikki viranomaiskirjeet ja tiedoksiannot – kuten verotuspäätökset, ajoneuvoveroliput ja ajanvarausilmoitukset – siirtyvät digipostiksi ja kansalainen saa itse valita arkeensa sopivimman digitaalisen postilaatikon.
Digi- ja väestötietoviraston arvion mukaan digikyvykkäitä kansalaisia on Suomessa noin 4,3 miljoonaa. Hankkeen arvioidaan toteutuessaan tuovan vuosittain yli 40 miljoonan euron säästöt valtiolle.
Hankkeessa on kaksi vaihetta, ja se koskettaa koko yhteiskuntaa, ei ainoastaan julkisen sektorin toimijoita. Vuoden 2026 aikana suuri enemmistö suomalaisista siirtyy digipostin käyttäjiksi. Ensimmäinen vaihe tulee voimaan 12.1.2026, ja toinen vuoden 2026 kolmannen kvartaalin loppuun mennessä, jolloin kansalaisille annetaan täysimääräisesti mahdollisuus valita postin vastaanottamisen käyttöliittymäksi ja postin yhteen kokoavaksi palveluksi yksityiset digipostipalvelut. Kivraan kansalaiset voivat vastaanottaa sekä yksityisen että julkisen sektorin postin samaan digipostilaatikkoon.
Miten teillä on valmistauduttu muutokseen?
Nyt on hyvä pohtia, miten teidän yrityksessänne on valmistauduttu tähän asioinnin muutokseen ja miten varmistatte siitä syntyvät hyödyt oman digiloikan maksimoimiseksi. Samalla on tärkeää tunnistaa mahdolliset negatiiviset vaikutukset, esimerkiksi paperipostin jakeluhintoihin ja perillemenon nopeuteen, kun viranomaisposti poistuu kuljetuksista.
Mitä useampi asiakkaistanne valitsee arjen käyttöliittymäksi jo nyt yksityisen digipostipalvelun, sitä laajemmat hyödyt yrityksenne voi saavuttaa digipostiloikasta ja varmistaa sujuvimman asiakaskokemuksen valveutuneiden asiakkaiden myötä.
Haluamme kannustaa teitä viestimään Kivrasta asiakkaillenne mahdollisimman ajoissa ja riittävällä laajuudella. Enemmistö täysi-ikäisistä suomalaisista tulee valitsemaan arjessa ensisijaisesti käyttämänsä digipostin vuoden 2026 aikana.


