HS 27.1. Mielipide: Kuluttajien pitää saada valita itselleen sopivin sähköinen palvelu myös viranomaispostin vastaanottamiseen
Vuoden 2026 alusta myös viranomaisviestit lähetetään ensisijaisesti sähköisesti. Hallituksen ei tule luoda valtiollista monopolia sähköiseen viestintään.
Digi- ja väestötietoviraston asiantuntijat Annette Hotari ja Maria Juka-Lahdenperä toivat mielipidekirjoituksessaan (HS 22.1.) esiin sähköisen postilaatikon hyötyjä. Viestit asiakirjoista laskuihin tulevat ilman viiveitä ja tietoturvallisesti käyttäjän valitsemaan sovellukseen.
Helsingin Sanomat julkaisi 27.1. Kivran toimitusjohtaja Ilari Abdeenin ja Postin yhteiskuntasuhde- ja vastuullisuusjohtaja Anna Stormin vastineen DVV:n mielipidekirjoitukseen.
Yritykset ovat kehittäneet käyttäjäystävällisiä digitaalisen viestinnän palveluita jo pitkään. Esimerkiksi OmaPosti ja Kivra kokoavat useat kuluttajan saamat sähköiset viestit yhteen sovellukseen. Näissä palveluissa on jo tällä hetkellä enemmän käyttäjiä kuin Suomi.fi-viesteillä ja palvelut ovat laajasti sekä yksityisen että julkisen sektorin käytössä. Lukuisten tutkimusten mukaan enemmistö suomalaisista haluaa saada kaikenlaiset viestit laskuista viranomaispäätöksiin yhden, valitsemansa palvelun kautta.
Kuten kirjoittajat toteavat, vuoden 2026 alusta myös viranomaisviestit lähetetään ensisijaisesti sähköisesti. Onkin ensiarvoisen tärkeää varmistaa, että suomalaiset saavat heti lain voimaan tullessa valita itselleen sopivimman palvelun. Tällä hetkellä valmisteilla on malli, jossa viranomaispäätöksiä voisi välittää ainoastaan Suomi.fi-palvelun kautta. Tämä ei toteuta suomalaisten toiveita ja on kilpailuneutraliteetin vastaista. Hallituksen ei tule luoda valtiollista monopolia sähköiseen viestintään toimivassa kilpailutilanteessa.
Ilari Abdeen, toimitusjohtaja, Kivra
Anna Storm, yhteiskuntasuhde- ja vastuullisuusjohtaja, Posti