Kivran yritysvastuu

Kivran yritysvastuu

Rakennamme Suomeen kestävää, saavutettavaa ja turvallista digipostia. Mitä enemmän digipostia toimitetaan ja vastaanotetaan, sitä suurempi positiivinen vaikutus syntyy ympäristölle, ilmastolle ja kuluttajien arkeen. 

Jaamme yritysvastuumme kolmeen osa-alueeseen:

1. Yhteiskuntavastuu

2. Ilmastovastuu

3. Sosiaalinen vastuu

Kivran yhteiskuntavastuu

Edistämme saavutettavaa ja turvallista digipostia Suomeen

Edistämme aktiivisella vuoropuhelulla yhteiskunnan toimijoiden kanssa ihmisten oikeuksia vastaanottaa postinsa turvallisesti ja nopeasti digipostina heidän itse valitsemaansa kanavaan, ilman pitkiä käsittelyvaiheita ja ympäristöä kuormittavaa logistiikkaa.

Suojaamme käyttäjän oikeutta omaan dataan

Arvostamme yksilön oikeuksia omaan digitaaliseen henkilöllisyyteensä ja dataan. Emme myy, emmekä luovuta Kivran käyttäjien dataa kolmansille osapuolille. Palvelun käyttäjä omistaa kaikki palveluun tallentamansa dokumentit ja palvelun käytöstä syntyneen datajäljen.

Edistämme saavutettavuutta ja yhdenvertaisuutta

Kehitämme palveluamme yhdenvertaisuus- ja saavutettavuusperiaatteita noudattaen. Jokaisella yli 15-vuotiaalla, suomalaiset pankkitunnukset omaavalla henkilöllä, on mahdollisuus ottaa palvelumme ilmaiseksi käyttöön suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. 

Kivran mobiilisovellus on saavutettavuuden osalta auditoitu kolmannen osapuolen toimesta kesäkuussa 2021. Mobiilisovellus täyttää saavutettavuusdirektiivin (WCAG 2.1) AA-tason. 

Tuemme nuorten liikkumista yhteiskunnassa

Tuemme jo kolmatta vuotta lasten ja nuorten salibandyharrastustoimintaa Salibandyn Tuki -säätiön kautta. Nuorten liikkumattomuus on kasvava ongelma yhteiskunnassamme ja me haluamme kantaa kortemme kekoon nuorten liikkumisen mahdollistamiseksi. Lahjoitamme jokaisesta Kivraan toimitetusta F Liiga -lipusta 0,50€ Salibandyn Tuki -säätiölle salibandyseurojen jaettavaksi tukea tarvitsevien nuorten harrastuksen tukemiseksi.

Tuemme perheiden monimuotoisuutta ja huolenpitoa digitalisoituvassa yhteiskunnassa

Digipalveluiden tulee mukautua yhteiskunnan tarpeisiin. Väestön ikääntyessä myös digipalveluita tulee voida käyttää yhdessä. Haluamme mahdollistaa palvelumme käytön myös yhdessä perheiden tai ystävien kesken. Kivrassa käyttäjä voi jakaa kansiot haluamiensa henkilöiden kanssa ja hoitaa laskuja tai muuta dokumenttien hallintaa yhdessä. 

Edistämme kestävää, avointa ja reilua yhteistyötä — Happy-Happy 

Kestävän ja vastuullisen digipostin rakentaminen Suomeen vaatii avointa yhteistyötä sekä yksityisten että julkishallinnon toimijoiden kesken. Meille puolueettomuus ja reilu kumppanuus on liiketoimintamme edellytys. 

Perustamme liiketoimintamallimme läpinäkyvään ekosysteemiin ja eri toimijoiden väliseen avoimeen yhteistyöhön. Yhteistyön tulee olla rakennettu siten, että jokaisella osapuolella on edellytykset menestyä ja saada oma osansa arvoketjusta. 

Kutsumme toimintamallia nimellä ‘Happy-Happy’.

Kivran ilmastovastuu

Kivran hiilijalanjälki on vuoden 2024 laskelmien mukaan 18,4 tCo2e. Kivran suhteellinen hiilijalanjälki on pienentynyt edellisvuodesta, sillä positiivinen ilmastovaikutus on selvästi suurempi kuin hieman nousussa olleet päästöt.

Digipostin toimitusmäärät ovat kasvaneet vuoden aikana yhä enemmän. Kivran kokonaishiilijalanjälki todennäköisesti kasvaa tulevaisuudessa Kivran kasvaessa yrityksenä ja kun Kivran henkilöstömäärä suurenee. Mitä enemmän digipostia Kivralla toimitetaan kuluttajille sitä suurempi on sen positiivinen vaikutus ympäristölle ja suhteellisesti Kivran hiilijalanjälkivaikutus yhtiönä tällöin pienenee. Kivran liiketoiminta tuottaa kasvaessaan positiivista ilmastovaikutusta vähentäen puiden hakkuuta paperituotannon tarpeisiin, postinjakelua liikenteestä ja paperipostin käsittelyä.

Kivran hiilikädenjälki oli 119,4 tCO2e vuoden 2024 aikana, sillä Kivra vähensi paperipostin toimituksessa aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä tämän verran. Vuoden 2023 aikana hiilikädenjälki oli 40,1 tCO2e.

Digiposti — Yhden Kivran digipostin toimituksen hiilijalanjälki vuonna 2024 = 9,9g CO2e

Paperikirje — Yhden paperikirjeen toimituksen hiilijalanjälki keskinmäärin 74,4g CO2e

Työeläkevakuutusmaksujen rahastosijoitusten päästövaikutusten raportoiminen osana yrityksen hiilijalanjälkeä kuuluu Scope 3 -luokan investointeihin ja on vapaaehtoinen päästökategoria. Verkkosivuillamme esittämissämme luvuissa TyEL-maksujen rahastosijoitusten hiilijalanjälkivaikutukset on jätetty huomioimatta parhaan mahdollisen vertailtavuuden takaamiseksi. Suomessa vain harvat yritykset sisällyttävät tällä hetkellä työeläkeyhtiöiden sijoitusten hiilijalanjälkivaikutuksia omiin hiilijalanjälkilaskelmiinsa.

Sijoitukset huomioiden Kivran hiilijalanjälki on 22,6 tCO2e.

Laskemme ja analysoimme hiilijalanjälkemme vuosittain ja teemme aktiivisesti hyviä tekoja ilmaston ja yhteiskunnan hyväksi

Laskemme, raportoimme ja analysoimme palvelumme tuottamisesta syntyvän hiilijalalanjäljen neljästi vuodessa

Olemme laskeneet ja analysoineet hiilijalanjälkemme jo viiden vuoden ajan Suomen Kivran perustamisesta alkaen. Palvelumme tuottamisesta syntyvä hiilijalanjälki on hyvin matala, mutta pyrimme aktiviisilla teoilla arjessa sekä pienentämään hiilijalanjälkeämme edelleen että kasvattamaan positiivista vaikutustamme yhteiskunnassa lisäämällä digipostin määrää Suomessa.

Kivran hiilijalanjälki on laskettu Greenhouse Gas Protocol -standardeja noudattaen, huomioiden scopet  1, 2 ja 3. Kivran laskenta kattaa 7/15 scopen 3 kategoriasta, jotka on valittu ennalta arvioidun merkittävyytensä ja tietojen saatavuuden mukaisesti. On hyvä tiedostaa, että muistakin päästölähteistä syntyy yritykselle päästöjä, vaikka niitä ei ole tässä laskennassa huomioitu. Todennäköinen vaikuttavuus laskennan ulkopuolelle
rajatuille päästöille hyvin vähäinen.

Laskelmat on tehty yhteistyössä ilmastolaskelmiin ja konsultointiin erikoistuneen NGS Finland:in kanssa.

Kivran hiilijalanjälki muodostuu pääosin kolmesta
Scopeen 3 kuuluvasta kategoriasta:

Liikematkustus

Liikematkustus on puolet Kivran vuotuisista päästöistä. Liikematkustuksen päästöt syntyvät työtehtäviin liittyvästä matkustamisesta mm. lentäen, laivalla, bussilla, junalla tai työntekijöiden omilla autoilla sekä matkoihin liittyvästä majoituksesta. Päästöinä laskettuna määrä on vain 10,5 t CO2e. Pyrimme pitämään liikematkustamisen lentäen tai autolla mahdollisimman vähäisenä myös jatkossa.

Ostetut palvelut ja tuotteet

Kivran ostamien palveluiden ja tuotteiden, kuten tuotannon raaka-aineiden, käytettyjen pakkausmateriaalien ja palveluiden, kuten markkinointi- tai IT-palveluiden päästöt luokitellaan muiksi epäsuoriksi päästöiksi. Kivran palvelun tuottamiseen tarvitaan dataliikennettä ja palvelintilaa, IT-laitteita ja markkinointimateriaaleja. Kokonaismäärältään päästöt olivat kuitenkin hyvin pienet ollen vain 0,9 t CO2e koko vuoden osalta.

Työmatkat ja etätyö

Lähityöskentelyn osuus kasvoi hieman vuoden 2024 aikana verrattuna edellisvuoteen. Suosimme työmatkaliikkumisessa vähäpäästöisiä kulkuneuvoja ja tarjoamme henkilöstöllemme mahdollisuuden työskennellä hybridimallilla, kunkin toimenkuvaan parhaiten sopivalla tavalla.Työntekijöiden matkat kodin ja työpaikan välillä lasketaan yrityksen epäsuoriksi päästöiksi. Etätyöpäivien päästövaikutus johtuu puolestaan energiankulutuksen siirtymisestä työpaikoilta työntekijöiden koteihin.

Tiedot on kerätty kultakin henkilöstön jäseneltä kvartaaleittain. Vastaajat kertoivat työmatkansa pituuden, pääasiallisesti käyttämänsä kulkumuodon, matkustusmäärän sekä etätöiden määrän.

kokonaismäärältään työmatkat ovat vuoden ajalta päästöinä 2,5 t CO2e

Sosiaalinen vastuu –

vastuumme Kivralaisista

Henkilöstö eli Kivralaiset ovat koko liiketoimintamme peruskallio. Ilman hyvinvoivaa ja motivoitunutta joukkoa Kivralaisia emme pystyisi tuottamaan ja kehittämään Suomeen kestävää ja turvallista digipostia. Yhteiset arvot ja tahtomme rakentaa kestävää yhteiskuntaa ohjaa yhteistä tekemistämme jokaisena vuoden päivänä.


Tuemme henkilöstömme ammatillista kehittymistä

Tuemme henkilöstömme kehittymistä heidän osaamisalueillaan, mahdollistamalla osaamisen kasvattamisen jokaiselle yksilöllisellä tavalla, omat tarpeet ja tilanteen huomioiden. 

Tuemme ja ylläpidämme henkilöstön työkykyä ja balanssia

Tarjoamme avaimet hyvinvoinnin sekä työn ja vapaa-ajan tasapainon ylläpitämiseen mm. liikunta- ja kulttuurieduilla, kattavilla työterveyspalveluilla, hybridityömallilla, joustavilla työajoilla ja ergonomisilla ja laadukkailla työvälineillä.

Edistämme yhdenvertaisuutta ja avoimuutta viestinnässä ja esihenkilötyöskentelyssä

Hyvä johtaminen ja yrityskulttuurimme edistää yhdenvertaisuutta ja avoimuutta. Kivralla ei syrjitä ketään, ja kaikkien tulee voida ilmaista itseään vapaasti. Perustamme avoimeen viestintään ja asioihin puuttumiseen tarvittaessa.

Kartoitamme henkilöstömme työkykyä ja työnkuormittavuutta säännöllisesti

Kartoitamme henkilöstömme työnkuormitusta ja motivaatiota neljästi vuodessa tehtävillä työkykykyselyillä. Näiden avulla pidämme huolta henkilöstömme jaksamisesta, motivaation säilymisestä ja esimiestyönlaadusta.

Edistämme avointa ja ammatilliseen osaamiseen perustuvaa rekrytointikulttuuria

Rekrytointeihin Kivrassa osallistuu rekrytoivan esihenkilön lisäksi myös tiiminjäseniä ja mahdollisia muita sidosryhmän jäseniä. Näin varmistamme yhdenvertaisen ammatilliseen osaamiseen perustuvan rekrytointikulttuurin.

Noudatamme hyvää ja vastuullista hallintotapaa

Noudatamme hyvää hallintotapaa käyttämällä pääomistajiemme sijoitusvarallisuutta vastuullisesti. Edistämme reilua ja kannustavaa johtamiskulttuuria. Noudatamme lakeja, säädöksiä ja raportointimalleja.

Vastaanota postisi digipostina ottamalla Kivra käyttöösi

Käyttämällä Kivraa vähennät omaa ja kanssasi asioivien yritysten hiilijalanjälkeä vähentämällä paperipostista ja sen kuljettamisesta aiheutuvaa ilmastokuormitusta.

Kirjaudu   Rekisteröidy

  • 1 Lataa Kivra-sovellus älypuhelimeesi. Voit käyttää Kivraa myös selaimella.
  • 2 Rekisteröidy ilmaiseksi Kivraan. Tarvitset vain verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.
  • 3 Saat jatkossa laskut ja muut viestit Kivraan palvelun käyttöönottaneilta toimijoilta.