Kivra-palveluun kirjautuminen uudistuu – kehitämme palvelun turvallisuutta entisestään
Turvallisuus ja yksilön oikeus omistaa oma datansa ovat Kivran palvelun kaksi kulmakiveä vastuullisuuden ja helppokäyttöisyyden lisäksi.
Jatkossa Kivraan kirjaudutaan vahvan pankkitunnistautumisen jälkeen, itse luodulla PIN -koodilla tai biometrisellä tunnisteella (kasvo- tai sormenjälki). Palveluun ei enää kirjauduta käyttäjätunnuksella ja salasanalla.
“Kehittäessämme palvelua vastaamaan suomalaisten kuluttajien ja digipostia lähettävien yritysten ja organisaatioiden tarpeita, haluamme varmistua myös palvelun turvallisuudesta ja käytettävyydestä kaikissa arjen tilanteissa. Kirjautumisen uudistamisen myötä Kivraan kirjaudutaan jatkossa yleisen käytännön mukaisella tavalla”, kertoo Kivra Oy:n teknologiajohtaja Tony Träskelin
Henkilön rekisteröityessä Kivraan sovelluksella uutena käyttäjänä, tulee hänen luoda PIN-koodi ja/tai biometrinen tunniste rekisteröitymisen yhteydessä, jolloin jatkossa kirjautuminen käy kädenkäänteessä. Selaimella palvelua käytettäessä vahva tunnistautuminen on ainoa tapa kirjautua. Jatkossa myös silloin, jos käyttäjä ottaa Kivran käyttöön uudella laitteella, tulee hänen aina ensin kirjautua vahvalla tunnistautumisella ja valita PIN-koodi uudelleen sekä mahdollisesti ottaa käyttöön biometrinen tunniste.
“Uudistus vaikuttaa eniten vanhoihin Kivra-käyttäjiin, jotka ovat tottuneet kirjautumaan käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Ne käyttäjät, jotka ovat jo ottaneet käyttöön biometrisen tunnisteen, heidän tarvitsee vain määrittää PIN-koodi ja jatkaa sovelluksen käyttöä kuten ennenkin. Muilta osin Kivran käyttö pysyy ennallaan”, Träskelin jatkaa.
Uusi tapa kirjautua palveluun astuu voimaan Kivra-käyttäjillä asteittain. Ne käyttäjät, joilla on käytössä mobiilisovellus päivittyy kirjautumistapa sovellusversion päivittyessä ja verkkosovelluksen käyttäjille 21.9. alkaen.
Asiakastukemme auttaa arkisin 9-16 kaikissa palvelun käyttämiseen liittyvissä asioissa: kivra.fi/asiakastuki.