Kivra vahvistaa Ruotsin digitaalista kriisinkestävyyttä – lanseeraa KivraID:n

Jaa

Tiedote 12.6.2025
Kuva: Kivra

Kivra ottaa merkittävän askeleen kohti uuden sukupolven sähköistä tunnistautumista lanseeraamalla alkuvuodesta 2026 uuden e-tunnistautumispalvelun, KivraID:n. Tavoitteena on vahvistaa Ruotsin digitaalista infrastruktuuria ja helpottaa arkea miljoonille käyttäjille.

KivraID täydentää perinteisiä tunnistautumisratkaisuja tarjoamalla integroidun ja monipuolisen sähköisen henkilöllisyyden. Palvelu toimii luotettavuustasolla 3 – samalla tasolla kuin BankID – ja tuo mukanaan kehittyneitä ominaisuuksia, jotka lisäävät turvallisuutta ja helpottavat digitaalista asiointia.

– Ruotsissa pitkälle kehittynyt digipostimarkkina mahdollistaa merkittävien teknologisten ratkaisujen rakentamisen yhteiskunnan tueksi. KivraID ja EU:n identiteettilompakko-hanke osoittavat, miten yksityiset digipostipalvelut voivat lisätä turvallisuutta ja edistää kehitystä. KivraID on verrattavissa Suomessa vahvaan pankkitunnistautumiseen ja mobiilivarmenteeseen tukien turvallista asiointia osana Kivran palvelukokonaisuutta. Suomessa siirrytään vuoden 2026 aikana ensisijaisesti digitaaliseen viranomaisviestintään osana valtiovarainministeriön johtamaa Digi ensin -ohjelmaa. Hanke koskee noin 4,3 miljoonaa kansalaista, jotka voivat valita viestien vastaanoton suomi.fi-viestien tai yksityisen digipostin kautta. Suomessa on paljon potentiaalia KivraID:n ja digitaalisen identiteettilompakon hyödyntämiselle, ja olemme valmiita investoimaan näihin ratkaisuihin markkinan kehittyessä, sanoo Kivra Oy:n toimitusjohtaja Ilari Abdeen.

KivraID vastaa EU:n digitaalisen identiteetin tavoitteisiin

KivraID on keskeinen osa Kivran kehittämää digitaalista identiteettilompakkoa ja vastaa EU:n tavoitetta tarjota kansalaisille turvallinen, rajat ylittävä ja omadataa kunnioittava sähköinen tunnistautumisratkaisu.

Toisin kuin perinteiset sähköisen tunnistautumisen menetelmät, KivraID integroituu tiiviisti Kivran olemassa oleviin palveluihin – kuten digitaaliseen postiin ja asiakirjoihin – muodostaen käyttäjälle turvallisen ja yhtenäisen palvelukokonaisuuden. Käyttäjät voivat jakaa vain tarvittavia tietoja ilman tarpeetonta henkilötietojen paljastamista.

Kivra vahvisti alkuvuodesta kehitystyötään ostamalla ruotsalaisen teknologiayhtiö TruIDin

Truidin osaaminen mahdollistaa nopeamman etenemisen kohti EU:n digitaalisen identiteettilompakon mukaista kokonaisuutta ja hälventää rajoja perinteisen e-tunnistautumisen ja Kivran ydintoimintojen välillä.

– KivraID:n avulla otamme suuren harppauksen kohti seuraavan sukupolven digitaalista identiteettiä. Se parantaa palveluidemme turvallisuutta ja mahdollistaa tunnistautumisen Kivraan ilman kolmannen osapuolen palveluita. KivraID:lle on kysyntää myös laajemmin muissa palveluissa, ja sen kehitys vahvistaa Ruotsin digitaalista resilienssiä. Mitä useampia turvallisia tunnistautumiskeinoja on saatavilla, sitä vahvempi ja kestävämpi ympäristö voidaan rakentaa niin kansalaisille kuin yrityksillekin, sanoo Kivra Ab:n toimitusjohtaja Henrik Lönnevi.

KivraID:n lanseeraus alkuvuodesta 2026

KivraID:n lanseeraus on suunniteltu alkuvuoteen 2026. Palvelun hyväksymisprosessi Ruotsin digihallintoviranomaisen (Myndigheten för digital förvaltning) kanssa on parhaillaan käynnissä, tavoitteena virallinen status e-tunnistautumispalveluna luotettavuustasolla 3.

Kivra Ab:n tiedote

Lisätietoja antavat:

Kivra Oy
Ilari Abdeen, toimitusjohtaja
040-5197 678, ilari.abdeen@kivra.fi

Maija Leivo, markkinointi- ja viestintäjohtaja
0505222322, maija.leivo@kivra.fi

Kivra on maksuton ja turvallinen digipostipalvelu, jonka kautta käyttäjät voivat vastaanottaa digitaalista postia sekä säilyttää ja hallita tärkeitä asiakirjoja – kuten laskuja, kirjeitä, sopimuksia ja tapahtumalippuja – sähköisesti samassa paikassa. Pohjoismaissa Kivralla on jo yli 6,5 miljoonaa käyttäjää. Palvelu noudattaa korkeaa turvallisuutta ja ei luovuta käyttäjiensä dataa kolmansille osapuolille tai myy sitä markkinointitarkoituksiin. Suomessa Kivra toimii yhteistyössä viranomaisten, yritysten ja muiden organisaatioiden kanssa edistäen paperittomuutta ja saavutettavaa viestinvälittämistä kansalaisille.