PSD2 vauhdittaa maksamista ja tuo säästöjä yrityksille sekä kuluttajille

Euroopan unionin PSD2-maksupalveludirektiivi julkaistiin vuonna 2015, ja sille säädetty siirtymäaika päättyi 14. syyskuuta 2019. Direktiivin mukaan pankkien on nyt tarjottava kolmansille osapuolille mahdollisuus välittää maksuja, eivätkä pankit saa periä siitä palkkiota. Kuluttajille tämä tarkoittaa uudenlaisia palveluita, kuten sovelluksia, jotka auttavat käyttäjäänsä talouden hallinnassa. 

Jatkossa pankin asiakas voi esimerkiksi myöntää kolmannelle osapuolelle näkymän tilinsä saldoon ja tapahtumiin. Ostamisesta tulee mielekkäämpää, kun oman tilin saldon voi nähdä jo verkkopalvelun puolella kirjautumatta verkkopankkiin. Digitaalinen asiointi tulee siis nopeutumaan entisestään, kun muutama välivaihe jää pois.

Lue lisää: Kivran Ville-Veikko Laukkanen: Yritysvastuullisuus on johtamista, ekotekoja ja kestäviä palveluja

Lisää kilpailua maksujen välittämiseen

Yrityksille PSD2 tarkoittaa muuttuvaa markkinatilannetta ja uusia vaihtoehtoja. 

Aiemmin suuri osa verkkokauppaostoista on hoidettu maksu- ja luottokorteilla, ja korttiyhtiöt ovat perineet maksusta palkkion. Tilisiirtomaksamisen mahdollistuminen verkkokaupan sisällä lisää kilpailua maksujen välittämisessä. Tämä voi parhaassa tapauksessa tarkoittaa sitä, että kuluttajille tulee suoraa säästöä.

PSD2-direktiivi vauhdittaa myös maksunvälityksen digitalisaatiota ja helpottaa uusien maksupalveluntarjoajien tuloa markkinoille. Maksupalveluntarjoajia voivat olla esimerkiksi suoraa maksumahdollisuutta sivustollaan tarjoavat verkkokaupat tai digitaaliseen asiointiin keskittyvät palvelut, kuten Kivra. 

Kivra on digitaalinen postilaatikko, jossa voi vastaanottaa ja maksaa laskuja suoraan pankkitililtä, ja laskut arkistoituvat palveluun. Käyttäjä voi tallentaa arkistoon myös omia dokumenttejaan, kuten esimerkiksi takuukuitteja ja koulu- tai työtodistuksia.

Ruotsissa Kivralla on jo yli 3,6 miljoonaa käyttäjää, ja sen kautta laskuja ja muita dokumentteja lähettää 15 000 yritystä ja julkista organisaatiota, esimerkiksi paikallinen veronviranomainen. 

Lue lisää: Kivran perustaja Stefan Krook pohjaa businessideansa vastuulliseen sijoittamiseen ja ilmastovastuullisiin arvoihin

Suomessa jopa 60 prosenttia laskuista on yhä paperia

Suomessa Kivra tavoittelee erityisesti ihmisiä, joille laskut tulevat edelleen paperilla tai sähköpostitse. Suomessa nimittäin välitetään vieläkin yli 60 prosenttia laskuista kirjeitse, vaikka sähköisissä kanavissa välityskustannukset ovat jopa neljä kertaa edullisemmat. Kivran missio onkin vähentää lähivuosien aikana paperiasiointi kolmannekseen nykyisestä.

Maksun käsittely alusta loppuun digitaalisen dokumentin avulla vähentää työn tarvetta laskuttavan yrityksen myyntireskontrassa ja asiakaspalvelussa sekä säästää ympäristöä, kun paperinkulutus vähenee eikä kirjeitä tarvitse kuljettaa pitkin Suomea. 

Maksujen yli- ja alisuoritukset sekä virheelliset viitenumerot eivät digitaaliseen maksunvälitykseen siirtymisen jälkeen aiheuta enää ylimääräistä työtä, mikä voi tuoda suoria säästöjä. Lisäksi digitaaliseen asiointiin siirtyminen on myös helppo ja vaikuttava ilmastoteko niin yrityksiltä kuin ihmisiltäkin.