Ropo ja Kivra kampanjoivat sähköisen laskun puolesta – digipostipalvelu veloituksetta pk-yrityksille

Jaa

Laskutuksen sähköisyysasteen nostaminen ja sitä kautta laskun elinkaaren hiilijalanjäljen pienentäminen on yksi Ropo Capitalin vastuullisuustyön tavoitteista. Tänä vuonna helpotamme yhdessä Ropo Capitalin kanssa pk-yritysten vihreää siirtymää aktivoimalla digipostipalvelu Kivran yrityksille kuluttajalaskutuksen toimituskanavaksi automaattisesti ja ilman kytkentämaksuja.

Kaiken kaikkiaan Ropon laskutuspalveluiden kautta välitettävistä laskuista 62 % toimitetaan sähköisesti. Lukua nostaa merkittävästi yrityslaskujen korkea, 82 % sähköisyysaste. Kuluttajien osalta vastaava luku oli vuoden 2022 lopulla 56 % ja nyt tavoitteena onkin keskittyä nimenomaan sähköisiin kanaviin lähetettävien kuluttajalaskujen osuuden nostamiseen.

Kesäkuun aikana Ropo Capital avaa laskun elinkaaripalvelua käyttäville pk-sektorin asiakkaille Kivran automaattisesti yhdeksi kuluttajalaskujen toimituskanavaksi. Kivra-aktivointi tehdään ilman kytkentämaksuja eikä se vaadi asiakkailta toimenpiteitä. Jatkossa Kivra on yksi monikanavaisen laskun välityksen oletuskanavista myös uusille Ropo Capitalin pk-asiakkaille.

Kivra-aktivoinnin jälkeen laskujen välityspalvelu toimii kuten aiemminkin: Ropo Capital välittää laskut kuluttaja-asiakkaan valitsemaan toimituskanavaan. Jos kuluttaja-asiakkaalla on käytössään digipostipalvelu Kivra, laskut mahdollisine liitteineen toimitetaan vastaanottajalle ympäristöystävällisenä digipostina.

Sähköisesti toimitettavien laskujen etuja ovat ympäristöystävällisyyden lisäksi mm. nopea toimituslyhyemmät maksuviiveet ja edullisemmat toimituskulut. Sähköiset laskut maksetaan usein jopa ennen eräpäivää maksuviiveen ollessa keskimäärin -0,6 päivää, kun vastaava luku paperilaskujen osalta on 2,2 päivää.

Lue lisää Ropon laskujen välityspalvelusta tai Kivran palveluista lähettäjille