Ropo tutki laskujen maksunopeutta eri toimituskanavissa – Kivrassa laskut maksetaan ajoissa ja hyvin muihin sähköisiin kanaviin verraten
Uutinen 26.11.2024
Digipostipalvelu Kivra ja Ropo ovat tehneet yhteistyötä jo useamman vuoden ajan. Yhteistyön alusta saakka tavoitteena on ollut tuottaa asiakkaille parempia digitaalisia palveluita ja ennen kaikkea tukea myös laskun vastaanottamisen ja maksamisen prosessia. Ropo on laskutuksen elinkaaripalveluiden edelläkävijä Suomessa ja haluaa varmistaa asiakkailleen aina kustannustehokkaimmat ja asiakaslähtöiset ratkaisut laskutuksen jokaiseen elinkaaren vaiheeseen.
Tutkimuksessa analysoitiin kuluttajien maksukäyttäytymistä laskujen eri toimituskanavissa ajanjaksolla 2022-H1/2024. Otannassa oli mukana koko Ropon kuluttaja-asiakaskannan laskutus, sisältäen kymmeniä miljoonia laskuja.
Seurannassa keskityttiin siihen, kuinka nopeasti laskut maksetaan suhteessa niiden eräpäivään. Seurannassa olivat toimituskanavista mukana digipostipalvelut Kivra ja OmaPosti, pankkien E-laskut, sähköposti- ja paperitse toimitetut laskut. Seurantajakson aikana eri kanaviin toimitettavien laskujen määrissä oli eroja kanavien kesken, mutta tulos antaa selkeitä viitteitä eri kanavien maksunopeuden osalta. Uusimman sähköisen kanavan, digipostipalvelu Kivran, volyymit olivat seurantajaksolla vielä kokonaisuutena pienemmät muihin kanaviin verrattuna, mutta palvelun volyymit ovat kuitenkin olleet jatkuvasti kasvavat myös koko seurantajakson ajan.
Digipostipalvelu Kivraan ja E-laskuna saapuneet laskut maksetaan paremmin kuin muihin kanaviin toimitetut laskut
Seurantajakson pohjalta voidaan todeta, että digipostipalvelu Kivraan ja E-laskuna saapuneet laskut maksetaan paremmin kuin muihin sähköisiin kanaviin tai paperikirjeitse toimitetut laskut. Parhaiten ajanjaksolla suoriutui pankkien e-laskut, joissa laskut maksettiin keskimäärin 0,8 päivää ennen laskun eräpäivää. Kivralla laskut maksettiin keskimäärin 0,6 päivää eräpäivän jälkeen.
Toimituskanavan valinnalla on suuri merkitys laskuttajan kokonaiskustannuksiin
Laskun kiertonopeudella on merkittävä vaikutus laskuttajan kokonaiskustannuksiin, joten toimituskanavan valinnalla on suuri merkitys. Haluamme tarjota asiakkaillemme digitaalisia maksuratkaisuja, jotka parantavat asiakaskokemusta ja nopeuttavat laskujen maksamista. Tutkimuksen mukaan pankkien e-laskut ja Kivra olivat maksunopeudessa hyvin lähellä toisiaan, e-laskujen ollessa nopein ja Kivra toiseksi nopein maksukanava. Kivra erottui muista kanavista tarjoamalla yrityksille ja kuluttajille kokonaisvaltaisimmat hyödyt, laskujen toimituksen ja postin kokoamisen yhteen paikkaan ja tullen lisäksi toiseksi nopeimmaksi laskujen hoitamisen kanavaksi.
“On hienoa nähdä digipostipalvelu Kivran suosion kasvavan. Näemme sen yhä vahvemmin loistavana vaihtoehtona suurille laskuttajille laskutuskanavana. Meille on tärkeää tarjota asiakkaille heidän liiketoimintaansa parhaiten tukevat laskutuskanavat, ja on hienoa nähdä Kivran suoriutuvan erinomaisesti digitaalisena laskutuskanavana“, Ropon Suomen asiakkuusjohtaja Henry Pärssinen taustoittaa sähköisten kanavien merkitystä.
Suomessa jo sadat tuhannet kuluttajat ovat ottaneet Kivran käyttöön arjen dokumenttien hallintaa kokoavaksi palveluksi
Digipostipalvelu Kivra on saapunut Suomeen Ruotsista, jossa sen suosio laskujen toimitus- ja vastaanottamisen kanavana on noussut ruotsalaisten keskuudessa jo yli paikallisen e-laskun käyttöasteen. Ruotsissa Kivraa arjen tärkeän postin vastaanottamiseen digipostina käyttää jo yli 6 miljoonaa ruotsalaista. Suomessa Kivran suosio on kasvanut vuosi vuodelta ja jo sadat tuhannet kuluttajat ovat ottaneet sen käyttöön arjen dokumenttien hallintaa kokoavaksi palveluksi.
“Osa toimivaa digipostia on helppo ja hyvä maksamisen kokemus sekä sen jatkuva kehitys. Olemme todella iloisia, että tämä näkyy myös datassa. Digipostin suosio kasvaa vauhdilla tällä hetkellä Suomessa ja on tärkeää pystyä tarjoamaan sekä kuluttajille että suurille laskuttajille heitä tukevat sähköiset kanavat. Meille digiposti on paljon muutakin kuin vain laskujen toimittamista, kyse on mahdollisuudesta koota kaikki tärkeät asiakirjat yhden kirjautumisen taakse, käyttäjien arkea helpottaen, “ Kertoo Kivra Oyn toimitusjohtaja Ilari Abdeen.
Ropo auttaa talouden ja liiketoiminnan asiantuntijoita hallitsemaan yrityksen taloutta ja parantamaan kassavirtaa. – Let’s make your business flow.
Ota Kivra käyttöösi – se on täysin ilmaista.
Kivra kokoaa arjen tärkeät dokumenttisi samaan paikkaan. Käyttöönotto sujuu hetkessä ja se on täysin ilmaista. Rekisteröitymisen jälkeen saat automaattisesti postia kanssasi asioivilta yrityksiltä ja organisaatioilta.
- 1 Lataa Kivra sovelluskaupasta puhelimeesi tai voit käyttää Kivraa myös tietokoneella.
- 2 Rekisteröidy palveluun verkkopankkitunnuksilla ja sähköpostiosoitteella.
- 3 Valmista! Saat jatkossa laskut ja muuta digipostia Kivraasi. Voit myös tallentaa palveluun itse dokumentteja.