Suomessa voi nyt lähettää ja vastaanottaa ilmastopositiivista digipostia

Ilmastopositiivisuuden saavuttaminen edellyttää kolmea asiaa: päästöjen mittaamista, vähentämistä ja 110-prosenttista kompensointia. Mittaaminen perustuu kansainvälisiin ISO 14067 -standardiin ja GHG (Greenhouse Gas) -protokollaan. Ilmastopositiiviset tuotteet (Climate Positive Product) listaa ruotsalainen voittoa tavoittelematon Clipop-organisaatio.

”Kivra on ensimmäinen digipostipalvelu Suomessa ja koko maailmassa, jolla voi lähettää ilmastopositiivista digipostia. Olemme tästä hyvin ylpeitä, mutta vieläkin tärkeämpää meille on se, että tarjoamme yrityksille ja kuluttajille digitaalisen vaihtoehdon, jolla päästä eroon monenlaisia päästöjä aiheuttavasta paperipostista”, Kivran markkinointijohtaja Maija Leivo sanoo.

”Suomalaiset yritykset, julkishallinto ja muut organisaatiot lähettävät yksityishenkilöille vuosittain noin 300 miljoonaa paperikirjettä. Tavoitteenamme on vähentää paperisen asioinnin määrä tästä kolmannekseen parissa vuodessa. Rakentamalla yhdessä eri toimijoiden kanssa turvallista ja kestävää digi-infrastuktuuria säästämme paitsi ilmastoa, nopeutamme myös ihmisten arkista asiointia”, Maija Leivo jatkaa.

Kivran ilmastopäästöjen 110-prosenttista hyvittämistä koordinoi ruotsalaisyritys ZeroMission. Ilmastokompensaatio ohjataan metsien suojeluohjelmaan Sumatralle, jossa trooppiset vuoristometsät ovat kärsineet pahoin palmuöljyteollisuudesta. Paikallisia metsiä suojelemalla vähennetään myös metsäpaloja, laitonta metsästystä ja kestämättömällä tasolla olevia hakkuita. Suojelutyössä on mukana alueen viisi alkuperäisyhteisöä, ja projektin on sertifioinut kansainvälinen Plan Vivo -säätiö.

”Ilmastopositiivisuus tarkoittaa, että yritys hyvittää enemmän päästöjä kuin niitä syntyy koko palvelun arvoketjussa. Samalla päästöjä pyritään jatkuvasti pienentämään niin, että kehitys tukee ilmaston lämpenemisen pysäyttämistä 1,5 asteeseen”, ilmastostrategi Jenny Blomberg ZeroMissionilta sanoo.

”Kivra on saanut Suomessa todella hyvän vastaanoton. Sekä yritykset että kuluttajat etsivät nyt aidosti vaikuttavia ja lisäarvoa tarjoavia keinoja vähentää hiilijalanjälkeään. Tuomme heidät yhteen, sillä mitä enemmän yrityksiä ja käyttäjiä palvelullamme on, sitä suuremman ilmastopositiivisen vaikutuksen saamme yhdessä aikaan. Tässä liiketoiminnassa läpinäkyvyys ja vaikutusten seuranta on aivan olennaista, ja siksi haluamme jakaa tietoa ja kehittää omaa toimintaamme jatkuvasti. On harvinaista, että liiketoiminnan kasvulla on suoraan mitattavia positiivisia vaikutuksia ilmastoon”, Kivra Oy:n toimitusjohtaja Ilari Abdeen sanoo.

Kivra lanseerattiin Suomessa helmikuun alussa. Palvelun avulla yritykset pystyvät digitalisoimaan laskutustaan ja yhteydenpitoaan asiakkaidensa kanssa nopeasti ja ilman tarvetta it-investointeihin tai laajamittaisiin integraatiohankkeisiin. Kivra aloitti toimintansa Ruotsissa vuonna 2011, ja se on nykyään maan digitaalisen asioinnin markkinajohtaja lähes neljällä miljoonalla käyttäjällään ja 27 000:lla mukana olevalla lähettäjäorganisaatiolla. Kivraa käyttävät Ruotsissa niin yritykset kuin julkinen hallintokin, kuten esimerkiksi verottaja, terveyspalvelut ja poliisi.

3 askelta ilmastopositiivisuuteen

1. Kasvihuonekaasupäästöjen määrän ja lähteiden analysointi

Päästöt lasketaan ISO 14067 -standardin ja GHG (Greehouse Gas) -protokollan standardien perusteella. Kivra on käyttänyt yhdessä ruotsalaisen emoyhtiönsä kanssa U&We-konsulttiyhtiötä analyysien ja raporttien kokoamiseen.

2. Päästöjen vähentäminen

Analyysi osoittaa, missä päästöt ovat suurimmat. Tunnistamalla suurimmat lähteet päästöjä voidaan vähentää.

3. Päästöjen hyvittämien 110-prosenttisesti

Päästöt hyvitetään esimerkiksi suojelemalla metsiä. Analysoidut päästöt kompensoidaan 110-prosenttisesti.