Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Palkeille Kivra uudeksi kuluttajalaskutuksen kanavaksi
Valtiokonttorin ja Kivran solmiman yhteistyön myötä, huhtikuusta alkaen Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Palkeiden lähettämät kuluttajalaskut voivat jatkossa ohjautua digipostina Kivraan, jos vastaanottaja on ottanut Kivran digipostipalvelun käyttöön. Digipostipalvelu Kivra on kansalaisille täysin maksuton sovellus, joka toimii sekä mobiilisti että verkkoselaimessa tietokoneella.
Kivra tulee uutena sähköisenä laskujen toimituskanavana käyttöön muiden kanavien rinnalle kaikille Palkeiden asiakasvirastoille kuluttajalaskutukseen.
Aiemmin tänä vuonna Kivra otettiin käyttöön kuluttajalaskujen toimituskanavaksi myös Valtiokonttorilla ja Maanmittauslaitoksella. Digitalisaation ja sähköisen asioinnin edistäminen on kaikilla valtion virastoilla kärkiteemoina tänä vuonna. Sähköinen laskujen toimittaminen on sekä kustannuksia säästävää myös hyväksi ympäristöllemme. Sähköiset laskut ovat myös turvallisemmin ja nopeammin perillä vastaanottajilla.
Valtion virastojen laskuja toimitettiin yhteensä vuonna 2023 yli 9 miljoonaa kappaletta, joista noin 50% välitettiin sähköisesti. Paperilaskujen osuus valtion laskutuksessa on edelleen merkittävä ja Valtiokonttori tekee aktiivisesti toimenpiteitä paperitse toimitettavien laskujen vähentämiseksi mm. mahdollistamalla kansalaisille modernit sähköiset kanavat laskujen vastaanottamiseen.
“Uuden laskujenvälityskanavan käyttöönotto tukee hallitusohjelman mukaista siirtymää kohti digitalisaatiota. Kivra on oivallinen lisä asiakasvirastojemme laskujenvälitykseen muiden käytettyjen kanavien rinnalle,” kertoo palvelukoordinaattori Antti Nuolikoski Palkeista.