Traficomin ajoneuvoveroliput ja laskut jatkossa digipostina Kivraan

Uutinen 4.11.2024

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ottaa digipostipalvelu Kivran käyttöön joulukuun alusta alkaen. Jatkossa ajoneuvoveroliput ja laskut lähetetään myös digipostina Kivraan paperikirjeiden sijasta. Kivran käyttöönotto ja käyttäminen on kuluttajille täysin ilmaista. Palvelua on helppo käyttää sekä mobiilisovelluksella että tietokoneella. 

Kivran käyttöönoton myötä Traficom pyrkii entisestään laajentamaan kansalaisilla käytettävissä olevia digitaalisia palveluita. Traficom on tarjonnut jo pidemmän aikaa ajoneuvoverolippujen ja laskujen toimittamisen sähköisesti Suomi.fi-viestit -palveluun, Omapostiin ja pankkien e-laskupalveluun. Kivra on oivallinen lisä sähköisten kanavien valikoimaan ja mahdollistaa kansalaisille entistä sujuvamman asiakaskokemuksen. Kivran digipostipalveluun kansalaiset voivat koota omassa arjessa tärkeitä dokumentteja samaan paikkaan oli kyseessä yksityisen tai julkisen sektorin lähettämää kirjepostia, palkkalaskelmia, takuukuitteja tai muita tallessa pidettäviä tärkeitä dokumentteja.

Traficomille keskeisinä ajureina valinnoissa toimivat digitalisaation edistäminen ja asiakkaiden arjen helpottaminen

Traficomilla uuden sähköisen jakelukanavan käyttöönoton toivotaan parantavan postinjakelun tehokkuutta, laskujen maksunopeutta, laskevan kustannuksia ja nopeuttavan asiointia, vähentäen samalla paperipostin määrää ja siitä aiheutuvia ympäristövaikutuksia.

“Haluamme tarjota asiakkaillemme nykyaikaisia, helppokäyttöisiä ja ekologisia ratkaisuja. Kivran kautta toimitettavat ajoneuvoveroliput ja laskut ovat luonnollinen osa tätä kehitystä. Sähköisen postin vastaanottamisen määrä on kasvanut positiivisesti jo useamman vuoden ajan, mutta työtä digitalisaation edistämiseksi on vielä tehtäväksi. Ajoneuvoverolippuja lähetetään vuosittain noin 7,5 miljoonaa kappaletta, joista noin puolet lähetetään sähköisesti ja puolet edelleen paperikirjeinä”, kertoo Traficomin erityisasiantuntija Antti Mört. 

Kivrassa asiakas voi vastaanottaa ja arkistoida viranomaispostia sähköisessä muodossa, mikä tekee asiakirjojen hallinnasta yksinkertaisempaa ja ajasta riippumatonta

Digipostipalvelut ovat Suomessa vielä verrattain uusi asia, mutta viimeisten parin vuoden aikana niiden käyttö on yleistynyt merkittävästi. Kivran digipostipalvelu on saapunut Suomeen Ruotsista, jossa palvelua käyttää noin 6 miljoonaa ruotsalaista, mikä on yli 70 % koko maan aikuisväestöstä. 

“Suomessa valmistaudutaan hallitusohjelman mukaisen Digi ensin -hankkeen myötä muutokseen, jossa kansalaiset vastaanottavat jatkossa kaiken viranomaispostin sähköisesti. Olemme iloisia voidessamme Valtiokonttorin mahdollistamana tarjota Kivran digipostipalvelun Traficomin ja muiden valtion virastojen sähköisten postien toimittamiseen.” kertoo Kivra Oy:n toimitusjohtaja Ilari Abdeen.