Viranomaisposti muuttuu digipostiksi – muutos on jo käynnissä, yksityiset digipostipalvelut vahvasti mukana

9.10.2025 Uutinen

Suomessa on parhaillaan käynnissä suuri digiloikka viranomaisviestinnässä. Viranomaisposti siirtyy vaiheittain sähköiseen muotoon valtiovarainministeriön Digi ensin -hankkeen myötä. Vuoden 2026 aikana tavoitteena on, että kaikki sähköisesti viranomaisten kanssa asioivat siirtyvät vastaanottamaan viranomaispostinsa ensisijaisesti digipostina.

Muutos koskee yli neljää miljoonaa suomalaista. Kaikkia täysi-ikäisiä, jotka ovat käyttäneet suomi.fi-tunnistautumista.

Aihe on ollut esillä viime päivinä laajalti eri iltapäivälehdissä ministerityöryhmän 8.10.2025 julkaiseman, yksityisiä digipostipalveluita käsittelevän, tiedotteen myötä. Käynnissä olevan ”Digi ensin” -hankkeen tavoitteena on siirtää julkisen sektorin asiointi ja viestintä ensisijaisesti digitaalisiin kanaviin. Muutos vahvistaa koko Suomen siirtymistä kohti aidosti digitaalista arkea.

Yhteiskunnan uudistamisen ministerityöryhmä päätti peruslinjaukset, joilla viranomaisten sähköiset tiedoksiannot voidaan toimittaa käyttäjän valitsemaan yksityiseen digipostipalveluun julkisen taustapalvelun kautta. Tavoitteena on vahvistaa kansalaisten valinnanvapautta ja sujuvoittaa digitaalista viestintää ilman, että viranomaisviestinnän turvallisuus tai jatkuvuus vaarantuu. (Valtioneuvoston tiedote 9.10.2025)

Käytännössä tämä tarkoittaa, että kaikki viranomaiskirjeet ja tiedoksiannot – kuten verotuspäätökset, ajoneuvoveroliput ja ajanvarausilmoitukset – siirtyvät digipostiksi ja kansalainen saa valita itse arkeensa sopivimman digitaalisen postilaatikon. Jo tänä päivänä monet julkishallinnon toimijat lähettävät kirjeet ja laskut digipostina Kivraan, mutta jatkossa määrä kasvaa entisestään ja myös viralliset päätökset tulevat lähetysten piiriin.

Kansalaiset saavat valita oman digipostipalvelunsa

Valinnanvapaus viranomaispostin vastaanottamiseen on tulee voimaan vuoden 2026 aikana niin pian kuin mahdollista Digi ensin -hankkeen ensimmäisen vaiheen jälkeen. Tammikuun alussa 12.1. Kansalaisille tulee käyttöön Suomi.fi-viestit, jonne voi vastaanottaa ainoastaan viranomaispostia. Valinnan vapauden tullessa voimaan mahdollistuu se, että jokainen voi jatkossa itse päättää, minkä digipostipalvelun kautta haluaa vastaanottaa viranomaisviestinsä. Yksityisten digipostipalveluiden avulla kansalaiset voivat vastaanottaa yksityisen ja julkisen sektorin postin kootusti samaan digipostilaatikkoon.

Voit siis valita jatkossakin, että luet viranomaispostisi Kivrassa – samassa paikassa, jossa jo nyt vastaanotat laskut, sopimukset ja tärkeät viestit yrityksiltä sekä monilta viranomaisilta, kuten kunnilta, kaupungeilta, hyvinvointialueilta ja Traficomilta.

– Tämän linjauksen myötä kansalainen voi saada viranomaisten viestit saman digipostilaatikon kautta kuin muutkin tärkeät viestinsä. Ratkaisu lisää valinnanvapautta ja parantaa arjen sujuvuutta, mutta samalla varmistamme, että viranomaisviestinnän tietoturva, jatkuvuus ja yhdenvertaisuus säilyvät korkealla tasolla. Malli luo myös markkinoille tilaa innovaatioille ja vahvistaa suomalaisen digiyhteiskunnan kilpailukykyä”, ministerityöryhmän puheenjohtaja, julkisen hallinnon digitalisaatiosta vastaava kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikonen sanoo valtioneuvoston ministerityöryhmän julkaisemassa tiedotteessa 9.10.


Digipostiloikka hyödyttää koko yhteiskuntaa

Käynnissä oleva muutos tuo hyötyjä paitsi julkiselle sektorille myös yksityiselle. Kun yhteiskunnassa viestintä, laskutus ja dokumenttien lähetys siirtyvät digipostiin, myös yritykset säästävät kustannuksissa, nopeuttavat asiakasviestintää ja pienentävät ympäristökuormaa.

Digiposti on turvallinen ja saavuttava tapa tavoittaa asiakas – ilman paperilaskujen tulostus- ja jakelukustannuksia. Kivraan saapunut posti luetaan useinmiten jo saapumispäivän aikana.

Kivra tuo järjestystä elämään 

Kivra on jo nyt käytössä useilla sadoilla tuhansilla suomalaisilla ja kymmenillä tuhansilla yrityksillä. Kivra tarjoaa valmiin ja turvallisen ympäristön tärkeiden dokumenttien vastaanottamiseen – ilman mainoksia tai turhaa sähköpostitulvaa. Kivran käyttäminen on kansalaisille täysin ilmaista, eikä palveluun tallentuvia tietoja luovuta kolmansille osapuolille tai markkinointitarkoituksiin.