Suomessa on meneillään digipostiloikka, joka hyödyttää koko yhteiskuntaa

Jaa

23.10.2025 Uutinen

Suomessa on parhaillaan käynnissä digipostiloikka. Digipostiloikkaa vauhdittaa viranomaispostin siirtyminen ensisijaisesti sähköiseksi valtiovarainministeriön Digi ensin -hankkeen myötä. Hankkeen tavoitteena on, että kaikki sähköisesti viranomaisten kanssa asioivat siirtyvät vastaanottamaan viranomaispostinsa ensisijaisesti digipostina.

Muutos koskee yli neljää miljoonaa suomalaista. Kaikkia täysi-ikäisiä, jotka ovat käyttäneet suomi.fi-tunnistautumista.

Digi ensin -hankkeessa on kaksi vaihetta. Ensimmäinen vaihe tulee voimaan 12.1.2026, jolloin kansalaisille luodaan suomi.fi -viestit palvelu heidän kirjautuessaan viranomaisten sähköisiin palveluihin. Toisessa vaiheessa kansalaisille annetaan valinnan vapaus vastaanottaa viranomaispäätökset myös yksityisiin digipostipalveluihin eli samaan paikkaan kuin heidän kaikki muukin postinsa, mikä lisää viranomaispostin saavutettavuutta ja arjen dokumenttien hallinnan sujuvuutta kansalaisten arjessa. Kansalaisten valinnanvapaus tulee voimaan viimeistään vuoden 2026 kolmannen vuosineljänneksen loppuun mennessä.

Yhteiskunnan uudistamisen ministerityöryhmä julkaisi 8.10.2025 tiedotteen, jossa linjattiin, että viranomaisten sähköiset tiedoksiannot voidaan jatkossa lukea myös käyttäjän valitsemassa yksityisessä digipostipalvelussa. Muutos vahvistaa koko Suomen siirtymistä kohti aidosti digitaalista arkea.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että kaikki viranomaiskirjeet ja tiedoksiannot – kuten verotuspäätökset, ajoneuvoveroliput ja ajanvarausilmoitukset – siirtyvät digipostiksi ja kansalainen saa valita itse arkeensa sopivimman digitaalisen postilaatikon. Jo tänä päivänä monet julkishallinnon toimijat lähettävät kirjeet ja laskut digipostina Kivraan, mutta jatkossa määrä kasvaa entisestään, kun myös viralliset päätökset ja tiedoksiannot tulevat lähetysten piiriin.

Kansalaiset saavat valita jatkossakin oman digipostipalvelunsa

Valinnanvapaus viranomaispostin vastaanottamiseen tulee voimaan vuoden 2026 aikana niin pian kuin mahdollista Digi ensin -hankkeen ensimmäisen vaiheen jälkeen. Valinnan vapauden tullessa voimaan mahdollistuu se, että jokainen kansalainen voi jatkossa itse päättää, minkä digipostipalvelun kautta haluaa vastaanottaa viranomaisviestinsä. Yksityisten digipostipalveluiden avulla kansalaiset voivat vastaanottaa yksityisen ja julkisen sektorin postin kootusti samaan digipostilaatikkoon eikä useita palveluita ja salasanoja arjessa tarvita.

Voit siis valita jatkossakin, että luet viranomaispostisi Kivrassa – samassa paikassa, jossa jo nyt vastaanotat laskut, sopimukset ja tärkeät viestit yrityksiltä sekä monilta viranomaisilta, kuten kunnilta, kaupungeilta, hyvinvointialueilta ja Traficomilta.

– “Tämän linjauksen myötä kansalainen voi saada viranomaisten viestit saman digipostilaatikon kautta kuin muutkin tärkeät viestinsä. Ratkaisu lisää valinnanvapautta ja parantaa arjen sujuvuutta, mutta samalla varmistamme, että viranomaisviestinnän tietoturva, jatkuvuus ja yhdenvertaisuus säilyvät korkealla tasolla. Malli luo myös markkinoille tilaa innovaatioille ja vahvistaa suomalaisen digiyhteiskunnan kilpailukykyä”, ministerityöryhmän puheenjohtaja, julkisen hallinnon digitalisaatiosta vastaava kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikonen sanoo valtioneuvoston ministerityöryhmän julkaisemassa tiedotteessa 8.10.


Digipostiloikka hyödyttää koko yhteiskuntaa

Käynnissä oleva muutos tuo hyötyjä paitsi julkiselle sektorille myös yksityiselle. Kun yhteiskunnassa viestintä, laskutus ja dokumenttien lähetys siirtyvät digipostiin, myös yritykset säästävät kustannuksissa, nopeuttavat asiakasviestintää ja pienentävät ympäristökuormaa.

Digiposti on turvallinen ja saavuttava tapa tavoittaa asiakas – ilman paperilaskujen tulostus- ja jakelukustannuksia. Kivraan saapunut posti luetaan useimmiten jo saapumispäivän aikana.

Kivra tuo järjestystä elämään 

Kivra on jo nyt käytössä useilla sadoilla tuhansilla suomalaisilla ja kymmenillä tuhansilla yrityksillä. Kivra tarjoaa valmiin ja turvallisen ympäristön tärkeiden dokumenttien vastaanottamiseen – ilman mainoksia tai turhaa sähköpostitulvaa. Kivran käyttäminen on kansalaisille täysin ilmaista, eikä palveluun tallentuvia tietoja luovuta kolmansille osapuolille tai markkinointitarkoituksiin.