Digi ensin -hanke etenee – yksityiset digipostipalvelut mukana hankkeen valmistelussa
2.7.2025
Suomessa valmistellaan parhaillaan merkittävää digipostiloikkaa, joka muuttaa viranomaisviestinnän vastaanottamista. Valtiovarainministeriön Digi ensin -hanke etenee, sen tavoitteena on siirtyä ensisijaisesti digitaaliseen viranomaisviestintään vuoden 2026 alussa. Siirtymä koskee kaikkia digikyvykkäitä kansalaisia, eli jopa yli 4 miljoonaa henkilöä.
Uudistuksen myötä kansalaiset vastaanottavat viranomaispostinsa jatkossa ensisijaisesti digipostina paperikirjeiden sijaan. Yksityisten digipostipalveluiden ollessa mukana hankkeessa, kansalaisilla on mahdollisuus valita, mihin digipostipalveluun he haluavat vastaanottaa viranomaisviestinsä Suomi.fi-viestipalvelun rinnalla. Yksityisten digipostipalveluiden hyötynä kansalaisille on mahdollisuus vastaanottaa sekä yksityisten yritysten että viranomaisten postit samaan paikkaan. Tällöin ei tarvita erillisiä palveluita erilaisten postien vastaanottamiseen.
Kivra mahdollistaa saavutettavan ja luotettavan digipostipalvelun kuluttajille
Digi ensin -hanke on tärkeä askel kohti monikanavaista ja joustavaa sähköistä viestintää koko yhteiskunnassa. Kivra haluaa olla osaltaan tarjoamassa kuluttajille yhdenvertaisen mahdollisuuden vastaanottaa myös viranomaispostia turvallisesti ja keskitetysti samaan paikkaan, johon he jo nyt vastaanottavat esimerkiksi laskuja, palkkalaskelmia ja muita tärkeitä asiakirjoja useilta eri lähettäjiltä. Kivraa käyttää Pohjoismaissa jo yli 6,5 miljoonaa henkilöä tärkeän digipostin vastaanottamiseen.
Kuluttajilla tulee olla vapaus valita haluamansa palvelu. Uudistuksen myötä jokainen voi itse päättää, mihin sähköiseen kanavaan haluaa viranomaisviestinsä vastaanottaa. Kivra on vastuullinen, tietoturvallinen ja ajasta sekä paikasta riippumaton tapa vastaanottaa ja säilyttää tärkeitä asiakirjoja ja viestejä – ja pian myös viranomaiselta tulevaa postia.
Digipostipalvelut luontaiseksi osaksi kuluttajien arkea
On tärkeää huomata, että Digi ensin -hankkeen eteneminen ei tarkoita yhden palvelun pakollista käyttöönottoa, vaan tavoite on rakentaa avoin, yhteensopiva ja turvallinen kokonaisuus, jossa kuluttaja voi hyödyntää haluamaansa palvelua. Tämä tukee myös digitaalisen osallisuuden edistämistä yhteiskunnassa ja tuo valtionhallinnon viestinnän lähemmäs ihmisten arkea.
Ota Kivra käyttöösi ja totea itse miten se tuo järjestyksen elämääsi.
Voit lukea aiheesta lisää:
Kivran käyttö on kuluttaja-asiakkaalle täysin ilmaista. Lue lisää Kivran ominaisuuksista täältä.