Helsingin kaupunki tarjoaa mahdollisuuden vastaanottaa laskut ilmastopositiivisena digipostina
Helsingin kaupungin palveluja käyttävät voivat jatkossa vastaanottaa, maksaa ja arkistoida taloushallintopalvelun lähettämät laskut sähköisesti digipostipalvelu Kivralla.
Kivra-palvelun käyttöönoton tavoitteena on tarjota laskun saajille uusi, helppokäyttöinen ja ympäristövastuullinen kanava sähköiseen asiointiin Helsingin kaupungin aiempien laskutuskanavien rinnalle. Kivran avulla kaupunkilaiset voivat vastaanottaa, maksaa ja arkistoida laskunsa ja muut asiakirjansa helposti ja turvallisesti.
Taloushallintopalvelun laskutuksesta lähtee vuosittain yhteensä noin 1,2 miljoonaa Helsingin kaupungin eri toimialojen ja liikelaitosten laskua. Sähköisiä laskuista on keskimäärin 35 prosenttia.
“Yllättävän monelle tulee edelleen kotiin paperilasku, joka sitten maksetaan verkkopankissa. Laskujen saapumisesta esimerkiksi e-laskuna verkkopankkiin tai digipostipalvelu Kivraan on monta hyötyä: Laskut hoituvat kerralla oikein ja ajallaan maksuun, jolloin muistutuslaskut ja mahdolliset perintäkulut jäävät tulematta. Laskut ovat myös paperipostia nopeammin perillä”, toteaa Helsingin kaupungin talouspalveluiden prosessivastaava Anita Andsten.
Jokainen lähetetty paperiposti kuormittaa ilmastoa ja on lähetettävissä turvallisemmin ja nopeammin perille sähköisesti. Helsingin kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali kaupunki vuoteen 2035 mennessä. Kivran tarjoaminen laskun saajille on näin mahdollisuus osallistua yhteisten ilmastotavoitteiden täyttämiseen. Kivra on Suomen ja koko maailman ensimmäinen digipostipalvelu, jolla voi lähettää ja vastaanottaa ilmastopositiivista digipostia.
“Toimintamme ytimessä on kestävämmän digitaalisen yhteiskunnan rakentaminen sekä kumppaneiden ja loppukäyttäjien arjen helpottaminen. Olemmekin todella iloisia, että Helsingin Kaupunki lähti mukaan yhteiseen ilmastotekoon helpottaen asukkaidensa arkea tarjoamalla turvallisen ja helppokäyttöisen digipalvelun kaikkien asukkaidensa saataville”, Kivran toimitusjohtaja Ilari Abdeen sanoo.
Suomessa toimivan Kivra Oy:n omistajat ovat Telia Company, Resurs Bank ja Kivra AB. Palvelun kumppaneita ovat johtavat laskutusoperaattorit Ropo Capital, PostNord Strålfors, CGI ja Telia, jotka tekevät Kivra-palvelun käyttöönotosta helppoa ja sujuvaa lähettäjäyritysten puolesta.
Lisätiedot:
Helsingin kaupungin taloushallintopalvelu, prosessivastaava Anita Andsten, 09 310 25324, anita.andsten@hel.fi
Kivra, toimitusjohtaja Ilari Abdeen, 040 519 7678, ilari.abdeen@kivra.fi
Helsingin kaupunki
Helsinki on Suomen pääkaupunki ja Helsingin seudun noin 1,49 miljoonaa asukasta ja 779 000 työpaikkaa käsittävän talousalueen keskus. Helsingin kaupunkistrategian tavoitteena on olla maailman toimivin ja parhaiten digitalisaatiota hyödyntävä kaupunki. Toimivuus tarkoittaa ennen kaikkea sujuvaa arkea. Kun kaupunki hyödyntää digitalisaation tuomat mahdollisuudet, helpottuu sekä kaupungin käyttäjien eli kaupunkilaisten, yritysten, yhteisöjen, matkailijoiden, että sen työntekijöiden ja päättäjien päivittäinen elämä. #digihelsinki
Helsinki on hiilineutraali kaupunki vuoteen 2035 mennessä. Vuodesta 1990 kaupunki on vähentänyt päästöjään jo lähes kolmanneksen – ja työ jatkuu. Matkalla kohti hiilineutraaliutta tarvitaan meitä kaikkia, kaupunkilaisia ja yrityksiä. Helsinki haluaa tehdä kestävien valintojen tekemisen mahdollisimman helpoksi. #hiilineutraalihaaste www.hel.fi
Kivra
Kivra on digipostipalvelu yritysten ja kuluttajien väliseen sähköiseen asiointiin. Kivralla voi vastaanottaa, käsitellä ja arkistoida laskuja ja muita asiakirjoja sähköisesti ja turvallisesti, luontoa säästäen. Kivra Oy:n omistajat ovat Kivra AB, Telia Company, ja Resurs Bank. Kivra Oy on perustettu vuonna 2018.
Kivra on aloittanut toimintansa Ruotsissa vuonna 2011 ja on nykyään maan digitaalisen asioinnin markkinajohtaja yli 4 miljoonalla käyttäjällään ja 37 000:lla mukana olevalla lähettäjäorganisaatiolla. Suomessa Kivra on aloittanut toimintansa helmikuussa 2020. www.kivra.fi