Vi bygger upp hållbar, tillgänglig och säker digital post för Finland. Ju mer digital post som levereras och tas emot, desto större positiv påverkan skapas för miljön, klimatet och konsumenternas vardag.
Genom aktiv dialog med samhällets aktörer främjar vi människors rättigheter att säkert och snabbt ta emot sin post som digital post via den kanal de själva väljer, utan långa hanteringsprocesser och en miljöbelastande logistik.
Vi värdesätter individens rätt till sin digitala identitet och data. Vi säljer inte eller lämnar ut Kivras användardata till tredje parter. Användaren av tjänsten äger alla dokument som lagras i tjänsten och den data som genereras av användningen av tjänsten.
Vi utvecklar vår tjänst med principerna om jämlikhet och tillgänglighet. Varje person över 15 år med finska banklegitimationer har möjlighet att använda vår tjänst gratis på finska, svenska och engelska.
Kivras mobilapplikation granskades för tillgänglighet av en tredje part i juni 2021. Mobilapplikationen uppfyller tillgänglighetsdirektivet (WCAG 2.1) AA-nivå.
Vi har stött barn- och ungdomssalibandyn i tre år genom stödet från Salibandyn Tuki Ry. Ungdomars inaktivitet är ett växande problem i vårt samhälle och vi vill bidra till att möjliggöra ungdomars motionering. För varje F Liiga-biljett som levereras till Kivra donerar vi 0,50 € till Salibandyn Tuki Ry för att stödja unga som behöver hjälp med att kunna ha salibandy som sitt hobby.
Digitala tjänster bör anpassas till samhällets behov. När befolkningen åldras bör också digitala tjänster kunna användas gemensamt. Vi vill möjliggöra användningen av våra tjänster också tillsammans med familjemedlemmar eller vänner. I Kivra kan användaren dela mappar med önskade personer och hantera fakturor eller annan dokumenthantering tillsammans.
Att bygga upp hållbar och ansvarsfull digital post för Finland kräver öppet samarbete mellan både privata och offentliga aktörer. För oss är opartiskhet och rättvist partnerskap en förutsättning för vår verksamhet.
Vi grundar vår affärsmodell på en transparent ekosystem och öppet samarbete mellan olika aktörer. Samarbetet bör vara utformat så att varje part har möjlighet att lyckas och få sin del av värdekedjan.
Vi kallar denna arbetsmetod för ‘Happy-Happy’.
Kivras koldioxidavtryck år 2023 beräknades vara 20 tCO2e, en minskning från 29 tCO2e år 2022.
Volymen av digital postleverans har ökat stadigt under året. Kivras totala koldioxidavtryck förväntas öka i framtiden när Kivra växer som företag och antalet anställda på Kivra ökar. Ju mer digital post som levereras till konsumenterna via Kivra, desto större är dess positiva påverkan på miljön, och proportionellt minskar Kivras koldioxidavtryck som företag. När Kivras affärer växer producerar det en positiv klimatpåverkan genom att minska behovet av avverkning för papperstillverkning, minska trafiken från postleveranser och minska hanteringen av papperspost. Kivras koldioxidhandavtryck var 40,1 tCO2e år 2023, då Kivra minskade koldioxidutsläppen från pappersbrevleveranser med den här mängden.
Digital Post – Koldioxidavtrycket från en Kivra-digital postleverans år 2023 = 25,6 g CO2e
Pappersbrev – Koldioxidavtrycket från en pappersbrevleverans i genomsnitt är 67,1 g CO2e.
Vi har beräknat och analyserat vår koldioxidavtryck i fyra år sedan starten av Kivra i Finland. Koldioxidavtrycket från produktionen av vår tjänst är mycket lågt, men genom aktiv handling i vardagen strävar vi efter att både minska vår koldioxidavtryck ytterligare och öka vår positiva påverkan på samhället genom att öka mängden digital post i Finland.
Kivras koldioxidavtryck har beräknats enligt Greenhouse Gas Protocol-standarden, med beaktande av omfattningarna (Scope) 1, 2 och 3. Vi har beaktat 11 av de 15 områdena inom Scope 3.
Beräkningarna har utförts i samarbete med NGS Finland, ett företag specialiserat på klimatberäkningar och konsultation.
I Finland är det inte särskilt vanligt att ta hänsyn till arbetspensionsförsäkringars fondandelar som en del av koldioxidavtrycksberäkningen enligt Greenhouse Gas Protocol. Dock har vi av transparens skull inkluderat klimatpåverkan av vår arbetspensionsförsäkringsbolag Veritas’ fondinvesteringar i Scope 3 investments-sektionen i enlighet med storleken på arbetspensionsavgifterna. (Mer specifikt 44,8%)
Efter coronapandemin har antalet affärsresor ökat något. De flesta affärsresorna utförs dock med hjälp av distansförbindelser. Vi erbjuder möjligheten att arbeta hybridt och uppmuntrar vår personal att resa med kollektivtrafik, cyklar och eldrivna fordon. (Mer specifikt 19,7%)
När antalet anställda på Kivra ökar behöver vi också elektroniska enheter för personalen att använda i arbetet. Inköp av enheter samt andra förnödenheter som köptes under förra året, såsom fysiska marknadsföringsmaterial, utgjorde en del av Kivras totala koldioxidavtryck år 2023. (Mer specifikt 16,2%)
Personalen, eller Kivra-medarbetarna, utgör grunden för hela vår verksamhet. Utan en välmående och motiverad grupp av Kivra-medarbetare skulle vi inte kunna producera och utveckla hållbar och säker digital post för Finland. Gemensamma värderingar och vår vilja att bygga ett hållbart samhälle styr vårt gemensamma arbete varje dag året om.
Vi stöder våra medarbetares utveckling inom deras kompetensområden genom att möjliggöra för varje individ att växa på ett personligt sätt, med hänsyn tagen till deras egna behov och situation.
Vi erbjuder verktyg för att främja välbefinnande och balans mellan arbete och fritid genom bland annat förmåner för motion och kultur, omfattande företagshälsovårdstjänster, en hybridarbetsmodell, flexibla arbetstider och ergonomiska och högkvalitativa arbetsredskap.
Bra ledarskap och vår företagskultur främjar likabehandling och öppenhet. På Kivra diskriminerar vi inte någon, och alla bör kunna uttrycka sig fritt. Vi grundar oss på öppen kommunikation och att ingripa i situationen vid behov.
Vi genomför arbetsförmågeundersökningar fyra gånger om året för att kartlägga arbetsbelastning och motivation hos vår personal. Genom dessa undersökningar ser vi till att vår personal orkar, bibehåller motivationen och att ledarskapskvaliteten upprätthålls.
I rekryteringen på Kivra deltar förutom den rekryterande chefen även medlemmar från teamet och eventuella andra intressenter. På så sätt säkerställer vi en likabehandlande rekryteringskultur baserad på professionell kompetens.
Vi följer god förvaltning genom att använda våra huvudägares investeringskapital ansvarsfullt. Vi främjar en rättvis och uppmuntrande ledarkultur. Vi följer lagar, förordningar och rapporteringsmodeller.
Genom att använda Kivra minskar du ditt egna koldioxidavtryck och likaså hos de företag du interagerar med genom att minska klimatbelastningen från papperspost och dess transport.