Digipostilla on tärkeä rooli osana yhteiskuntaa ja sen toimivia rakenteita

Jaa

Blogi 30.1.2024 Maija Leivo, Kivra Oy
Kuvat: Kivra ja Pexels/Jenna Harma

Digiposti on luomassa uutta tapaa, jolla yhteiskuntamme viestii ja käsittelee tietoa. Sen tuomat vaikutukset ulottuvat useille eri osa-alueille, tarjoten tehokkuutta, ympäristöystävällisyyttä ja parempaa saavutettavuutta.

Digiposti mahdollistaa nopean postin toimittamisen, mutta myös välittömään tiedon jakelun esimerkiksi niissä tilanteissa, joissa kansa tulisi tavoittaa viivytyksettä ja lähes samanaikaisesti. Digipostina toimitettu posti parantaa tiedonsaannin nopeutta, mutta myös viestin saavutettavuutta. Suomi on pitkä ja kapea maa, jossa välimatkat ovat pitkiä, mutta asutusta on joka puolella maata. Kirjepostin toimittaminen on muuttunut haastavaksi, ympäristöä kuormittavaksi ja kalliiksi, jonka vuoksi toimitusajat ovat pidentyneet ja informaation tavoittavuus heikentynyt. 

Tästä johtuen maaseudulla ja haja-asutusalueilla asuvat kansalaiset ovat päätyneet toimitusten harventuessa eriarvoiseen asemaan tiedonkulun ja kirjepostin saavuttamisessa. Digipostilla toimitetut kirjeet ovat perillä kaikkialla samalla toimitusnopeudella ja luotettavuudella, viivytyksettä. Lisäksi digiposti on aika ja paikka riippumaton, mahdollistaen vapaan liikkumisen ja matkustamisen ilman huolta siitä “kuka käy tyhjentämässä postilaatikon” tai löytääkö posti perille ja erääntyykö laskut liikkeellä oltaessa. Nopeuden ja toimitusvarmuuden lisäksi digiposti mahdollistaa kaikille ihmisryhmille informaation vastaanottamisen saavutettavassa muodossa. Posti saapuu aina suoraan vastaanottajan päätelaitteelle, joka antaa herätteen uuden postin saapumisesta ja vastaanottaja pääsee samantien lukemaan saapuneen postinsa.  Vastaanottaja voi myös aina olla varma siitä, että saapunut posti on lähetetty oikealta taholta, eikä kyseessä ole huijausposti tai tietojen kalasteluyritys.

Kivrassa saavutettavuuteen ja muotoiluun on kiinnitetty paljon huomiota jo suunnitteluvaiheessa

  1. Kivraa voi käyttää kolmella eri kielellä, suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi
  2. Palvelu toimii sekä mobiilisovelluksilla että verkkoselaimessa tietokoneella
  3. Palvelussa voi muuttaa tekstin kokoa itselle sopivaksi
  4. Käyttäessä palvelua voi valita tumman tai vaalean teeman taustaksi
  5. Kaikki palvelun designissa käytetyt värit on tarkasti valittu, jotta ne täyttävät riittävät kontrastisuus vaatimukset
  6. Palvelua voi käyttää hyödyntäen näytönlukulaitetta
  7. Palvelu mahdollistaa myös puolesta käytön henkilön näin valtuuttaessa

Ruotsalainen emoyhtiömme Kivra AB onkin sijoittunut yhdeksi Red Dot Design Awardsien vuoden 2023 voittajista. Sijoittumisen takana on erinomainen saavutettavuus ja inklusiivinen muotoilu.  Digiposti kuuluu kaikille ja niin ollen myös alustat, joihin postia vastaanotetaan tulee olla muotoiltu kaikille sopiviksi. Ruotsissa Kivraa käyttää aktiivisesti yli 70% täysi-ikäisestä väestöstä ja palveluun on vastaanotettu digipostia jo yli 1,6 miljardin kirjepostin toimituksen verran. Kokemusta hyvin yhteiskuntaa ja sen asukkaita palvelevasta digipostista voidaan katsoa Kivralla olevan jo paljon. 

Digiposti ei ole pelkästään postin toimittamisen ja vastaanottamisen väline, vaan se muokkaa tapaa, jolla yhteiskuntamme toimii ja vuorovaikuttaa. Nopeampi, ympäristöystävällisempi ja inklusiivisempi viestintäkanava on avainasemassa rakennettaessa kestävämpää ja tehokkaampaa tulevaisuutta ja yhteiskuntaa.

Kuuntele Kivran toimitusjohtaja Ilari Abdeenin ja Paltan Jari Konttisen keskustelu Futucastista, joko YouTubesta tai Spotifystä jaksossa “ Näin digiposti muuttaa perinteiden postin”.

Blogin kirjoittaja

Maija Leivo on Kivra Oy:n markkinointiviestinnnästä, vastuullisuudesta ja asiakaskokemuksesta vastaava johtaja.

Lue myös: