Digipostin tulee rakentua yksityisen ja julkisen sektorin yhteistyönä palvellakseen kansalaisia ja tuodakseen täydet hyödyt yhteiskunnalle

Suomi on hallitusohjelman mukaisesti edistämässä ensisijaisesti digitaalista viranomaisviestintää ja samalla se tulee vaikuttamaan Suomessa syntyvään digipostimarkkinaan. Virallinen Digi ensin -ohjelma tavoittelee kaikille digikyvykkäille kansalaisille digipostin käyttövelvoitetta, jolla mahdollistetaan laajemmat hyödyt digiposteista Suomessa. Muutos tulee vaikuttamaan yli 4 miljoonan kansalaisen arkeen. Osana ohjelmaa selvitetään edellytykset ja keinot mahdollistaa viranomaispostin lähettäminen myös yksityisiin postilaatikoihin.

Ruotsista saatujen kokemusten sekä Tanskan markkinan kehityksestä tiedämme, että hyötyjen lunastamiseksi tulee hyödyntää markkinaehtoista mallia, jossa kansalaisille taataan mahdollisimman laajat palvelut ja mahdollisuus hyödyntää markkinoilla jo olevia turvallisia ratkaisuja, eikä vain valtion kehittämää Suomi.fi-viestit-palvelua

Ohessa eritellysti, miksi julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyön malli on parempi kansalaisten ja yhteiskunnan näkökulmasta kuin suljettu monopoli:

  • Palveluiden laatu ja hyödyt – Yksityisillä toimijoilla on jo tällä hetkellä laajemmat toiminnallisuudet palveluissaan, mikä tarkoittaa, että kansalainen ja postia lähettävät organisaatiot voivat saada laajemmat palvelut käyttöön ottamalla mukaan yksityiset digipostipalvelut. Ruotsista ja Tanskasta olemme oppineet, että kansalaisista yli 90% on valinnut yksityisten digipostipalvelun tarjoajan saadakseen laajemman hyödyn omaan arkeen palveluista. 
  • Palvelukehitys ja valtion rooli – Selkeä lainsäädäntö mahdollistaa yksityisten toimijoiden laajat investoinnit palveluiden kehittämiseen. Esimerkiksi me Kivralla investoimme jatkuvasti palvelukehitykseen markkinan tarpeita kuunnellen ja huomioiden. Selkeä, ennustettavasti kehittyvä markkina mahdollistaa yksityisille toimijoille suunnitelmalliset investoinnit markkinan kehittämiseen edelleen. Tämä näkyy jatkuvasti kehittyvinä toiminnallisuuksina ja jatkuvana palvelukehityksenä. Tästä hyötyvät sekä postia lähettävät organisaatiot että käyttäjät. Jotta valtio pystyisi tarjoamaan ja vastaamaan kansalaisten tarpeisiin digipostimarkkinassa samalla laadulla ja ketteryydellä kuin yksityiset toimijat, tulisi sen investoida palvelukehitykseen kymmeniä miljoonia euroja. Onko valtion tehtävä investoida niin suuria summia palvelun kehittämiseen? Varsinkaan markkinassa, jossa on jo yksityisen sektorin toimijoita ja palveluntarjoajia, joita julkinen sektori voi niin päättäessään laajasti hyödyntää ilman suuria investointeja. 
  • Tulevaisuuden kehitys ja mahdollisuudet – Digiposti ja sen kehitys ei ole vain nykyisen paperipostin digitalisointia, vaan ennen kaikkea turvallisen informaation ja tiedon välitystä ja sen kehittämistä edelleen. Ruotsissa digiposti on noussut jo suuremmaksi laskutusalustaksi kuin pankkien e-laskut yhteensä, ja digipostin avulla esimerkiksi julkisen sektorin terveydenhuollon ajanvarausten tehokkuutta ja toteutumisprosenttia on parannettu paremmalla ja nopeammalla tavoitettavuudella. Esimerkkejä tehokkuuden, turvallisuuden ja tavoittavuuden parantumisesta digipostilla voitaisiin luetella useita muitakin. Yhtä kaikki digiposti synnyttää yhteiskuntaan tavoitettavuutta, jonka ympärille voidaan kehittää jatkuvasti toimivampaa ja turvallisempaa informaation välitystä. Seuraamme Kivrassa tiiviisti myös eurooppalaisen mobiililompakko-markkinan kehittymistä ja olemme markkinan kehittyessä myös valmiita jatkuvasti investoimaan digitaalisen asioinnin kehittymiseen Suomessa kansalaisten ja yhteiskunnan hyväksi.

Yksityisen toimijan näkökulmasta investointien tekemiseksi markkinaan tulee sen olla ennustettava, ja yhteistyön julkisen sektorin ja yksityisten toimijoiden kesken avointa ja markkinan kehittymisen mahdollistavaa.

Meillä on tällä hetkellä Suomessa epäselvä lainsäädäntö digipostin ympärillä, mikä on jättänyt Suomen jälkeen muiden pohjoismaiden kehityksestä. Samaan aikaan Suomessakin markkina osoittaa, että valmiudet digipostin laajempaan käyttöön ovat olemassa, ja myös julkisen sektorin toimijat käyttävät jo tällä hetkellä yksityisiä digipostipalveluita postin toimittamiseen kansalaisille.  Me Kivralla toivomme Digi ensin -hankkeen ja tulevan lainsäädännön tuovan selkeyttä ja ennustettavuutta markkinaan luomalla Suomeen avoimen, turvallisen ja palvelevan digiposti-infrastruktuurin. Siitä hyötyvät kaikki.

Ilari Abdeen, toimitusjohtaja, Kivra Oy