Digitaalinen postilaatikko helpottaa kuluttajan arkea
Jaa
Ottamalla Kivran digipostipalvelun käyttöön kuluttajan arjen tärkeiden asiakirjojen hallinnointi helpottuu, sillä sinne voi vastaanottaa postia niin julkisen kuin yksityisenkin sektorin lähettäjiltä. Tällöin kaikki elämän eri osa-alueisiin liittyvät asiakirjat ja viestit ovat turvassa ja tallessa omassa postilaatikossa, vahvan tunnistautumisen takana. Kivrassa on monia käteviä ominaisuuksia, jotka tekevät digipostin käytöstä vaivatonta, esimerkiksi asiakirjojen lajittelu kategorioiden mukaan, muistutus laskujen eräpäivistä tai omista ajanvarauksista. Lisäksi Kivrassa asiakirjoja voi jakaa vaikkapa perheenjäsenten kesken, mikä sujuvoittaa osaltaan yhteisten asioiden hoitoa.
Digipostilaatikkoon voi koota ja tallentaa kaikki oman elämän tärkeät asiakirjat
Digipostipalvelu tuo merkittävää ajansäästöä ja kätevyyttä arjen asiakirjojen käsittelyyn. Sen avulla käyttäjä voi välttää paperipostin käsittelyyn liittyviä tehtäviä, kuten papereiden arkistointia ja säilyttämistä. Sen sijaan kaikki tarvittavat dokumentit ovat helposti saatavilla digitaalisessa muodossa, missä ja milloin tahansa. Kivraa voi käyttää joko tietokoneella tai sovellusversiona puhelimella. Käyttäjän ei tarvitse muistaa useita eri käyttäjätunnuksia ja salasanoja, vaan kaikki asiakirjat ovat turvassa yhden kirjautumisen takana. Tällöin ei myöskään tarvitse opetella käyttämään eri palveluita. Kivra on käyttäjille maksuton ja helppo ottaa käyttöön. Nyt jo moni kansalainen hoitaa vaikkapa veroasiat tai Kelan kanssa asioinnin digitaalisesti niiden omissa asiointipalveluissa. Tällöin digipostin käyttöönotto myös muiden asioiden hoidossa on suhteellisen vaivatonta. Kuluttaja voi tallentaa Kivraan monipuolisesti erilaisia asiakirjoja, kuten palkkalaskelmat, verokortin, äänestyslomakkeet tai erilaiset kauppakirjat ja sopimukset. Kivrassa voi luoda erillisiä kansioita, joihin voi itse koota asiakirjat vaikkapa aihealueen tai lähettäjän mukaan. Yhteen kansioon voi koota esimerkiksi toisiinsa liittyviä dokumentteja, kuten lapsiin, lemmikkiin tai vaikka tulevaan matkaan liittyviä asiakirjoja.
Palveluun rekisteröitymisen jälkeen käyttäjä voi vastaanottaa postia yrityksiltä ja organisaatioilta, joiden kanssa asioi. Kivraan voi vastaanottaa postia vain tahoilta, joiden kanssa kuluttajalla on asiakassuhde, joten mitään turhaa tai ylimääräistä postia sinne ei saavu. Tällä hetkellä viranomaispostia voi vastaanottaa Suomi.fi-viestit-palveluun, mutta tulevaisuudessa nämäkin tulee voida koota samaan digipostipalveluun. OmaPostiin on mahdollista vastaanottaa postia, joka saapuisi kuluttajalle paperisena fyysiseen postilaatikkoon. Kivraan on mahdollista vastaanottaa digitaalista postia niin julkisen kuin yksityisenkin sektorin lähettäjiltä, eikä käyttäjän tarvitse sukkuloida eri palveluiden välillä. Kivraan voi lisäksi vastaanottaa ja tallentaa lippuja eri tapahtumiin ja tallentaa myös omia tärkeitä dokumentteja, kuten työ- tai vuokrasopimuksen.
Kivrassa on monia kuluttajan arkea helpottavia ominaisuuksia
Digipostipalvelu tarjoaa monipuolisia ominaisuuksia ja palveluita, jotka tekevät arjen asiakirjojen hallinnasta entistäkin sujuvampaa. Näihin kuuluvat esimerkiksi automaattiset muistutukset erääntyvistä laskuista, sähköinen allekirjoitusmahdollisuus, ajanvarausmuistutus sekä asiakirjojen jakamismahdollisuus perheenjäsenten kesken. Digipostipalvelu on myös mahdollista integroida muiden digitaalisten palvelujen kanssa. Lisäksi palvelu tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet asiakirjojen hallintaan, kuten hakutoiminnon ja erilaiset arkistointivaihtoehdot, joiden avulla käyttäjä voi helposti löytää tarvitsemansa tiedon. Digiposti saapuu Kivraan kansioihin, joissa lähettäjän nimi ja logo ovat näkyvillä. Palvelu muistuttaa käyttäjää postin saapumisesta, avaamisesta ja laskujen maksamisesta. Tämä tekee digipostipalvelusta kokonaisvaltaisen ratkaisun arjen asiakirjojen hallintaan ja säilyttämiseen. Kuluttaja ei myöskään ole enää riippuvainen fyysisen postilaatikon sijainnista, vaan aikaa voi viettää myös kodin ulkopuolella, ja silti vastaanottaa ja lukea omaa postia missä tahansa.
Digipostin laaja käyttöönotto mahdollistaa monia hyötyjä niin kuluttajan kuin myös yhteiskunnan näkökulmasta. Digitaalisen viestinnän avulla voidaan saavuttaa suuria säästöjä, sillä digitaalisen postin lähetys- ja toimituskustannukset ovat pienemmät kuin perinteisen paperipostin, puhumattakaan positiivisista vaikutuksista ympäristöön. Lisäksi viestit saavuttavat käyttäjän nopeammin ja tehokkaammin. Digiposti on niin kuluttajien kuin postin lähettäjienkin kannalta tehokas ja vaivaton vaihtoehto, jonka avulla omia asiakirjoja on helppo hallinnoida.
24.5.2024 Emmi Ranta, Kivra
Katso Kivran toimitusjohtajan Ilari Abdeenin haastattelu digipostin roolista yhteiskunnassa Valtio Expossa 7.5.2024 täältä.
Ota Kivra käyttöösi – se on täysin ilmaista.
Kivran käyttöönotto sujuu hetkessä ja se on täysin ilmaista. Rekisteröitymisen jälkeen saat automaattisesti postia kanssasi asioivilta yrityksiltä ja organisaatioilta.