Hallitusohjelman mukainen digitaalisen viestinnän ensisijaisuus etenee – selvityksen odotetaan valmistuvan alkusyksystä 2024

Jaa

Yhteiskunta digitalisoituu, ja myös postin ja muiden viestien vastaanottaminen muuttuu koko ajan enemmän sähköiseen muotoon. Digiposti tulee kansalaisille käyttöön lähitulevaisuudessa, joten olisi tärkeää, että siitä rakennetaan kuluttajille mahdollisimman toimiva. Nykyiseen hallitusohjelmaan kirjattu Digi ensin -ohjelma etenee, ja lainsäädäntö sähköisen tiedonannon ensisijaisuudesta tulee voimaan vuonna 2026.

Tietohallintoneuvos Katja Väänänen taustoitti 4.7.2024 valtiovarainministeriön verkkosivuilla julkaistussa kolumnissaan digipostin ensisijaisuuden tavoitteita ja etenemistä seuraavasti: digitaaliseen viranomaisviestintään siirtyminen koskee kansalaisia, jotka jo muutenkin asioivat sähköisesti, ja muutos tulee voimaan asteittain, jonka jälkeen ensisijainen viranomaisasiointikanava on digitaalinen. Tämänhetkisten arvioiden mukaan digikyvykkäitä kansalaisia on Suomessa 4,3 miljoonaa lain voimaan astuessa. Ohjelman tavoitteena on Väänäsen mukaan lisäksi tukea niin viranomaisia kuin kansalaisiakin digitaalisessa siirtymässä.

Viranomaispostin lähettäminen myös yksityisiin digipostipalveluihin tulisi mahdollistaa

Digipostin tulisi olla osa toimivaa yhteiskuntaa ja viestintää. Digipostipalvelu kokoaa kuluttajalle saapuvan viranomaispostin ja yksityisen sektorin postin samaan paikkaan turvallisesti vahvan tunnistautumisen taakse. Kivra on kehittämässä digipostipalvelua, joka on saavutettava kaikille kansalaisille asuinpaikasta tai muista olosuhteista riippumatta. Ruotsissa Kivraa käyttää yli 70% aikuisväestöstä, eli noin 6 miljoonaa ihmistä. Toimivassa markkinassa kansalaisille tulisi mahdollistaa sekä yksityisen sektorin että viranomaisviestinnän vastaanottaminen samaan paikkaan sähköisesti. Tähän tarvitaan mukaan myös yksityisiä digipostipalvelun tuottajia, mikä varmistaa myös yksityisten toimijoiden tarjoamien palveluiden hyödyt yhteiskunnalle.

Tällä hetkellä kuluttaja vastaanottaa postia ja viestejä monissa eri muodoissa sekä eri alustoilla ja palveluissa. Kuluttajien kannalta olisi kuitenkin yksinkertaisempaa, jos käytössä olisi yksi digipostilaatikko, johon voi vastaanottaa niin viranomaispostia kuin postia muiltakin lähettäjiltä. Kivraan postia lähettää jo yli 40 000 lähettäjää, esimerkiksi kuntia, kaupunkeja, hyvinvointialueita, yrityksiä ja organisaatioita. Lähettäjätahot kaipaavatkin selkeää viestintäkanavaa, jolla tavoittaa kuluttajat.

Euroopan komission tuoreen raportin mukaan Suomella on hyvät lähtökohdat digitaalisen siirtymän edistämisessä, sillä digitaaliset perustaidot ovat jo valmiiksi korkealla tasolla ja digitaaliset julkiset palvelut ovat kärkitasoa EU:n alueella. Raportin mukaan digitaalisia julkisia palveluja tulee kuitenkin jatkuvasti kehittää ja näin varmistaa, että taso myös pysyy korkealla.

Suomessa ei tällä hetkellä ole olemassa yhtenäistä ja toimivaa digipostijärjestelmää, jonka avulla kansalaisella olisi mahdollisuus vastaanottaa kaikki posti samaan paikkaan. Sen sijaan yksityisen ja julkisen sektorin lähettäjät kehittävät omia ratkaisujaan, minkä seurauksena digipostin hyöty kansalaisille pienenee ja sen kehitys hidastuu. Mahdollistamalla myös viranomaispostin lähettämisen yksityisiin digipostipalveluihin myös digipostin käyttäjämäärän kasvu nopeutuisi. Digipostijärjestelmän käyttöönotto tuo lisäksi säästöjä yhteiskunnalle, postin lähettäminen digitaalisesti on edullisempaa kuin paperipostin lähettäminen, puhumattakaan sen positiivisista ympäristövaikutuksista. Digiposti on lisäksi perinteistä postia nopeampi ja saavutettavampi tapa tavoittaa kansalaiset.

8.7.2024 Emmi Ranta, Kivra

Katso Kivran toimitusjohtajan Ilari Abdeenin haastattelu digipostin roolista yhteiskunnassa Valtio Expossa 7.5.2024 täältä.