Digiposti osana toimivaa yhteiskuntaa
Digitaaliset postipalvelut muuttavat tapaa, jolla yhteiskunnassa kommunikoidaan ja jaetaan tietoa. Aiemmin posti on vastaanotettu perinteisinä paperisina kirjeinä postilaatikkoon, mutta viestintä ja tiedon välittäminen siirtyvät koko ajan enemmän digitaaliseen muotoon. Tämä teknologinen kehitys tuo mukanaan myös digipostipalvelujen yhteiskunnallisen ja sosiaalisen vastuun, joka ulottuu tietoturvasta ja yksityisyyden suojasta aina ympäristövaikutusten minimointiin ja digitaalisen tasa-arvon edistämiseen. Digipostin käyttö tulee kasvamaan, ja yhä useampi suomalainen ottaa palvelun käyttöön jossain vaiheessa. Sen vuoksi digipostin käytön tulee olla saavutettavaa ja tasavertaista eri ihmisryhmille, ja kaikilla tulee olla mahdollisuus käyttää palvelua riippumatta digiosaamisen tasosta.
Perinteisen paperipostin voi perheen yhteisestä postilaatikosta hakea kuka tahansa perheenjäsen, postin saajan ei siis henkilökohtaisesti tarvitse noutaa omaa postiaan. Samalla tavalla Kivrassa on ominaisuus, joka mahdollistaa postin ja asiakirjojen jakamisen perheenjäsenten kesken. Asiakirjojen jakaminen tapahtuu aina vahvan tunnistautumisen kautta, jolloin yhteisten dokumenttien hallinnointi on turvallista eikä tietoja pääse vääriin käsiin. Kun asiakirjoja haluaa jakaa Kivrassa, täytyy palveluun syöttää toisen henkilön henkilötunnus ja sähköpostiosoite. Täten varmistetaan että henkilö, jolle näkyvyys ja käyttöoikeus omiin Kivrassa oleviin dokumentteihin myönnetään, on oikea ja tunnistettu. Käyttäjä voi lisäksi valita laajuuden millä asiakirjoja Kivrassa haluaa jakaa muiden kanssa.