Vi bygger upp hållbar, tillgänglig och säker digital post för Finland. Ju mer digital post som levereras och tas emot, desto större positiv påverkan skapas för miljön, klimatet och konsumenternas vardag.
Genom aktiv dialog med samhällets aktörer främjar vi människors rättigheter att säkert och snabbt ta emot sin post som digital post via den kanal de själva väljer, utan långa hanteringsprocesser och en miljöbelastande logistik.
Vi värdesätter individens rätt till sin digitala identitet och data. Vi säljer inte eller lämnar ut Kivras användardata till tredje parter. Användaren av tjänsten äger alla dokument som lagras i tjänsten och den data som genereras av användningen av tjänsten.
Vi utvecklar vår tjänst med principerna om jämlikhet och tillgänglighet. Varje person över 15 år med finska banklegitimationer har möjlighet att använda vår tjänst gratis på finska, svenska och engelska.
Kivras mobilapplikation granskades för tillgänglighet av en tredje part i juni 2021. Mobilapplikationen uppfyller tillgänglighetsdirektivet (WCAG 2.1) AA-nivå.
Vi har stött barn- och ungdomssalibandyn i tre år genom stödet från Salibandyn Tuki Ry. Ungdomars inaktivitet är ett växande problem i vårt samhälle och vi vill bidra till att möjliggöra ungdomars motionering. För varje F Liiga-biljett som levereras till Kivra donerar vi 0,50 € till Salibandyn Tuki Ry för att stödja unga som behöver hjälp med att kunna ha salibandy som sitt hobby.
Digitala tjänster bör anpassas till samhällets behov. När befolkningen åldras bör också digitala tjänster kunna användas gemensamt. Vi vill möjliggöra användningen av våra tjänster också tillsammans med familjemedlemmar eller vänner. I Kivra kan användaren dela mappar med önskade personer och hantera fakturor eller annan dokumenthantering tillsammans.
Att bygga upp hållbar och ansvarsfull digital post för Finland kräver öppet samarbete mellan både privata och offentliga aktörer. För oss är opartiskhet och rättvist partnerskap en förutsättning för vår verksamhet.
Vi grundar vår affärsmodell på en transparent ekosystem och öppet samarbete mellan olika aktörer. Samarbetet bör vara utformat så att varje part har möjlighet att lyckas och få sin del av värdekedjan.
Vi kallar denna arbetsmetod för ‘Happy-Happy’.
Kivras koldioxidavtryck är enligt beräkningarna för 2024 18,4 tCo2e. Kivras relativa koldioxidavtryck har minskat från föregående år, eftersom den positiva klimatpåverkan är betydligt större än de något ökade utsläppen.
Leveransvolymerna för digital post har ökat ännu mer under året. Kivras totala koldioxidavtryck kommer sannolikt att öka i framtiden i takt med att Kivra växer som företag och när Kivras personalantal ökar. Ju mer digital post Kivra levererar till konsumenterna, desto större blir den positiva miljöpåverkan och relativt sett minskar då Kivras koldioxidavtryck som företag. Kivras verksamhet ger en positiv klimatpåverkan när den växer genom att minska avverkningen av träd för pappersproduktion, minska trafiken från postleveranser och minska hanteringen av papperspost.
Kivras klimatnytta var 119,4 tCO2e under 2024, eftersom Kivra minskade koldioxidutsläppen från papperspostleveranser med detta belopp. Under 2023 var klimatnyttan 40,1 tCO2e.
Digital post — Koldioxidavtrycket för en Kivra digital postleverans år 2024 = 9,9g CO2e
Pappersbrev — Koldioxidavtrycket för en pappersbrevleverans är i genomsnitt 74,4g CO2e
Rapportering av utsläppseffekterna av fondinvesteringar av arbetspensionsförsäkringspremier som en del av företagets koldioxidavtryck ingår i Scope 3-kategorin för investeringar och är en frivillig utsläppskategori. I de siffror som presenteras på vår webbplats har koldioxidavtryckseffekterna av TyEL-avgifternas fondinvesteringar lämnats utanför för att säkerställa bästa möjliga jämförbarhet. I Finland är det för närvarande bara ett fåtal företag som inkluderar koldioxidavtryckseffekterna av arbetspensionsbolagens investeringar i sina egna koldioxidavtrycksberäkningar.
Med beaktande av investeringarna är Kivras koldioxidavtryck 22,6 tCO2e.
Vi har beräknat och analyserat vår koldioxidavtryck i fyra år sedan starten av Kivra i Finland. Koldioxidavtrycket från produktionen av vår tjänst är mycket lågt, men genom aktiv handling i vardagen strävar vi efter att både minska vår koldioxidavtryck ytterligare och öka vår positiva påverkan på samhället genom att öka mängden digital post i Finland.
Kivras koldioxidavtryck har beräknats enligt Greenhouse Gas Protocol-standarden, med beaktande av omfattningarna (Scope) 1, 2 och 3. Vi har beaktat 11 av de 15 områdena inom Scope 3.
Beräkningarna har utförts i samarbete med NGS Finland, ett företag specialiserat på klimatberäkningar och konsultation.
I Finland är det inte särskilt vanligt att ta hänsyn till arbetspensionsförsäkringars fondandelar som en del av koldioxidavtrycksberäkningen enligt Greenhouse Gas Protocol. Dock har vi av transparens skull inkluderat klimatpåverkan av vår arbetspensionsförsäkringsbolag Veritas’ fondinvesteringar i Scope 3 investments-sektionen i enlighet med storleken på arbetspensionsavgifterna. (Mer specifikt 44,8%)
Efter coronapandemin har antalet affärsresor ökat något. De flesta affärsresorna utförs dock med hjälp av distansförbindelser. Vi erbjuder möjligheten att arbeta hybridt och uppmuntrar vår personal att resa med kollektivtrafik, cyklar och eldrivna fordon. (Mer specifikt 19,7%)
När antalet anställda på Kivra ökar behöver vi också elektroniska enheter för personalen att använda i arbetet. Inköp av enheter samt andra förnödenheter som köptes under förra året, såsom fysiska marknadsföringsmaterial, utgjorde en del av Kivras totala koldioxidavtryck år 2023. (Mer specifikt 16,2%)
Personalen, eller Kivra-medarbetarna, utgör grunden för hela vår verksamhet. Utan en välmående och motiverad grupp av Kivra-medarbetare skulle vi inte kunna producera och utveckla hållbar och säker digital post för Finland. Gemensamma värderingar och vår vilja att bygga ett hållbart samhälle styr vårt gemensamma arbete varje dag året om.
Vi stöder våra medarbetares utveckling inom deras kompetensområden genom att möjliggöra för varje individ att växa på ett personligt sätt, med hänsyn tagen till deras egna behov och situation.
Vi erbjuder verktyg för att främja välbefinnande och balans mellan arbete och fritid genom bland annat förmåner för motion och kultur, omfattande företagshälsovårdstjänster, en hybridarbetsmodell, flexibla arbetstider och ergonomiska och högkvalitativa arbetsredskap.
Bra ledarskap och vår företagskultur främjar likabehandling och öppenhet. På Kivra diskriminerar vi inte någon, och alla bör kunna uttrycka sig fritt. Vi grundar oss på öppen kommunikation och att ingripa i situationen vid behov.
Vi genomför arbetsförmågeundersökningar fyra gånger om året för att kartlägga arbetsbelastning och motivation hos vår personal. Genom dessa undersökningar ser vi till att vår personal orkar, bibehåller motivationen och att ledarskapskvaliteten upprätthålls.
I rekryteringen på Kivra deltar förutom den rekryterande chefen även medlemmar från teamet och eventuella andra intressenter. På så sätt säkerställer vi en likabehandlande rekryteringskultur baserad på professionell kompetens.
Vi följer god förvaltning genom att använda våra huvudägares investeringskapital ansvarsfullt. Vi främjar en rättvis och uppmuntrande ledarkultur. Vi följer lagar, förordningar och rapporteringsmodeller.
Genom att använda Kivra minskar du ditt egna koldioxidavtryck och likaså hos de företag du interagerar med genom att minska klimatbelastningen från papperspost och dess transport.