Hallitusohjelman toteutus vauhdittaa Suomen digipostikehitystä
Digipostin kehittyminen Suomessa vauhdittuu hallitusohjelman toteutuksen kautta. Keväällä 2023 Taloustutkimuksella teetetyn kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset suosivat digipostipalveluratkaisuja, joissa sekä julkisen että yksityisen sektorin sähköisen postin voi vastaanottaa samaan palveluun.
Uusi hallitusohjelma tunnistaa laajat hyödyt, jotka toimivat digipostipalvelut mahdollistavat suomalaiselle yhteiskunnalle. Hallitusohjelman tavoitteena on siirtyä Suomessa asteittain kohti digitaalista ensisijaisuutta. Digitaalisen ensisijaisuuden laajamittaiset hyödyt saavutetaan mahdollistamalla virallisen viranomaispostin toimitus digipostina myös yksityisiin turvallisiin digipostipalveluihin. Digipostilinjauksilla ja edistämällä toimivaa ja sujuvaa digiposti-infrastruktuuria, hallitus vaikuttaa positiivisesti niin yhteiskunnan toimintaan kuin suoraan kuluttajan arkeen.
62% kyselyyn vastanneista haluaisi vastaanottaa julkisen ja yksityisen sektorin sähköisen postin samaan digipostipalveluun
Teetimme keväällä 2023 Taloustutkimuksen kanssa kyselytutkimuksen, jossa kartoitettiin miten suomalaiset haluavat vastaanottaa digitaalisen postinsa. Kyselytutkimukseen osallistui puhelinhaastattelulla henkilöitä eri ikäryhmistä ja sukupuolitaustoista. Tulosten mukaan – 62% kyselyyn vastanneista haluaisi vastaanottaa julkisen ja yksityisen sektorin sähköisen postin samaan digipostipalveluun. Vain 18% haluaisi vastaanottaa yksityisen ja julkisen sektorin sähköisen postin erillisiin digipostipalveluihin ja 20% vastanneista ei vielä osannut sanoa kantaansa. 78% kantansa kertoneista toivoi voivansa vastaanottaa sähköisen postin samaan digipostipalveluun sekä yksityisen että julkisen sektorin osalta, erillisten palveluiden sijasta.
Olemme myös Ruotsissa osallistuneet aktiivisesti toimivan digipostin rakentamiseen
“Tutkimuksen viesti on kiistämätön. Suomalaiset toivovat saavansa laajempaa hyötyä ja arjen käytettävyyttä digipostipalveluilta. Myös digitaalisessa maailmassa tulee voida valita yksi turvallinen postilaatikko, jonne voi kootusti vastaanottaa kaikki tärkeä sähköinen posti sekä julkiselta että yksityiseltä sektorilta. Meille Kivrana on tärkeää edistää laaja-alaisesti kaikille osapuolille hyötyä tuottavan digipostin rakentumista Suomeen. Olemme myös Ruotsissa osallistuneet aktiivisesti toimivan digipostin rakentamiseen ja tänä päivänä digiposti toimii ja palvelee ruotsalaisia arjessa erittäin hyvin, kattaen jo yli 70% aikuisväestöstä. Nyt on aika viimein vauhdittaa kehitystä toimivan digipostin saamiseksi Suomeen . ” Toteaa Kivran toimitusjohtaja Ilari Abdeen.
Hallitusohjelma tunnistaa yksityisten digipostipalveluiden merkityksen ja roolin Suomen digipostijärjestelmässä
Hallitusohjelma tunnistaa yksityisten digipostipalveluiden merkityksen ja roolin Suomen digipostijärjestelmässä. Kirjausten mukaan halllitus selvittää yksityisen sektorin hyödyntämistä sähköisen viranomaispostin toimittamisessa. Hallitusohjelman tavoitteena on myös laatia Suomeen digitaalisuus ensin -lainsäädäntö. Digitaalisuus ensin -lainsäädännöllä, kaikki digikyvykkäät suomalaiset ottavat käyttöön turvallisen digipostipalvelun. Hallitusohjelmakirjaukset ovat tervetulleita, sillä suuri osa julkisesta sektorista lähettää jo digitaalista postia ja hyödyntää yksityisiä digipostipalveluita. Lainsäädäntömuutoksilla nopeutetaan luonnollista markkinakehitystä ja mahdollistetaan viranomaisille entistä suuremman hyödyn saanti. Samaan aikaan tulee varmistaa, että kohderyhmillä, joilla ei ole mahdollisuutta ottaa digipostipalvelua käyttöön, on mahdollista hyödyntää edelleen muita heidät saavuttavia kanavia.
Suurin osa suomalaisista pystyy hyödyntämään arjessaan toimivia digipostipalveluita
“Kokemuksemme mukaan, suurin osa suomalaisista pystyy hyödyntämään arjessaan toimivia digipostipalveluita. Tärkeintä on edistää nopealla tahdilla lainsäädäntöä tukemaan palveluista saatavia hyötyjä, jotta myös Suomi yhteiskuntana ja sen asukkaat pääsevät nauttimaan digipostin hyödyistä. Nykypäivän toimivan postijärjestelmän tulee rakentua reaaliaikaisuuteen turvallisessa digitaalisessa ympäristössä. Ei meillä ole tarvetta toimittaa turhaan paperia yhteiskunnassa.” – jatkaa Kivran toimitusjohtaja Ilari Abdeen.