Lähettääkö yrityksesi tärkeää postia ja laskuja sähköpostitse? Digiposti on turvallisempi vaihtoehto

Jaa

25.3.2025

Osassa yrityksiä lähetetään vielä tänä päivänä sopimusvahvistuksia, tiedotteita, laskuja ja muuta tärkeää asiakassuhteeseen liittyvää viestintää ja kirjepostia käyttäen sähköpostia toimituskavana. Sähköposti on auttanut yrityksiä vähentämään paperikirjeiden toimitusmääriä ja niistä aiheutuvia kuluja sekä nopeuttanut paperipostin hitaita käsittelyketjuja. Aikoinaan sähköpostin kulta-aikana kanava onkin ollut tavoittava ja hyväkin paperikirjeiden korvaaja, mutta nykyään on toisin.

Sähköpostin tehokkuutta postin toimituskanavana tarkemmin tarkasteltaessa yritykset ovat kuitenkin huomanneet, että aiemmin saadut hyödyt ovat tänä päivänä jääneet digipostin jalkoihin. Sähköpostin todelliset hyödyt jäävät enää pääosin vain yksittäiseen toimituskustannukseen. Kun tarkastellaan sähköpostitse toimitettujen laskujen ja kirjeiden kokonaiskustannuksia, niin toimitus, muistutus, perintä ja asiakaspalvelun yhteydenotot mukaan luettuina sähköpostin edullisuus ei enää pädekään.

Sähköpostin käyttöä tärkeän postin toimittamisessa on hyvä tarkastella myös turvallisuuden ja käytettävyyden näkökulmasta

Sähköpostin käyttöä tärkeän postin toimittamiseen on hyvä tarkastella myös turvallisuuden ja käytettävyyden näkökulmasta eikä pelkästään toimitushelppouden ja kustannushyötyjen valossa. Sähköposti on tänä päivänä yksi yleisimmistä roskapostin lähettämiseen sekä henkilö- ja maksutietojen kalasteluun käytettävistä kanavista. Sähköpostitse lähetetään erilaisia huijausviestejä ja roskapostia, joilla pyritään aiheuttamaan asiakkaalle haittaa. Kuluttajan on vaikea erottaa sähköposteista onko lähettäjä oikea taho vai huijari, lisäksi luotettavilta vaikuttavat linkitykset voivat johtaa mihin vain.

Yritysten tulisi vähentää tärkeän ja erityisesti maksamiseen ohjaavan viestinnän lähettämistä sähköpostitse turvallisuus ja tehokkuussyistä. Sähköiseen postin ja laskujen toimittamiseen on olemassa myös turvallisia tapoja, kuten digipostipalvelut, joissa jokainen lähettäjä on vahvistettu ja postin vastaanottaja vahvasti tunnistettu.

Laskutuksen elinkaaripalveluita tarjoava Ropo tutki kuluttajien maksukäyttäytymistä eri laskujen toimituskanavissa ajanjaksolla 2022-H1/2024. Otannassa oli mukana koko Ropon kuluttaja-asiakaskannan laskutus, joka sisältää kymmeniä miljoonia laskuja. Tulokset olivat hyvin selvät – sähköpostitse toimitetut laskut maksetaan jopa 2,4-2,9 päivää eräpäivän jälkeen, kun taas Kivrassa laskut maksetaan hyvin, joko eräpäivänä tai 0,6 päivää eräpäivän jälkeen.

Kuva: Kanavaan saapuneiden laskujen maksuajankohta suhteessa eräpäivään (päiviä). Negatiiviset arvot = päiviä ennen eräpäivää, positiiviset arvot = päiviä eräpäivän jälkeen (keskimäärin).

Digiposti on turvallinen ja kokonaisedullinen tapa toimittaa kirjepostia ja tärkeää informaatiota kuluttaja-asiakkaille

Kivraan toimitettu digiposti saapuu perille luotettavasti ja jäsennellysti. Jokainen saapunut digiposti arkistoituu automaattisesti lähettävän yrityksen nimen mukaiseen kansioon, ja palvelu lähettää aina herätteen uuden postin saapumisesta ja muistuttaa eräpäivien lähestymisestä. Hyvän asiakaskokemuksen myötä myös asiakaspalvelun kuormitus vähenee, koska kuluttajat löytävät helposti tarvitsemansa laskut ja dokumentit ilman ylimääräistä yhteydenottoa. Kassankiertonopeus paranee, sillä laskut maksetaan ajallaan, eikä ylimääräisiä muistutus- ja perintäkirjeitä tarvitse lähettää. Digiposti on kuluttajalle turvallinen ja varma tapa vastaanottaa tärkeää postia.

Datamme osoittaa, että Kivraan saapunut posti luetaan useimmiten jo heti saapumispäivänä, toisin kuin sähköpostit, jotka saattavat odottaa lukemista pitkään tai hävitä kokonaan.

Yrityksille, jotka haluavat tehostaa asiakasviestintää, vähentää asiakaspalvelun kuormitusta ja parantaa asiakaskokemusta, Pohjoismaiden käytetyin Kivran digipostipalvelu on ylivoimainen vaihtoehto verrattuna sähköpostiin ja muihin sähköisiin postipalveluihin. Se tarjoaa turvallisen, selkeän ja tehokkaan tavan toimittaa tärkeää postia, varmistaa viestien perillemenon ja vähentää yrityksen kustannuksia pitkällä aikavälillä.

Blogin on kirjoittanut Noora King, joka toimii Kivralla Senior Sales and Account Managerina

Kivran käyttö on kuluttaja-asiakkaalle täysin ilmaista. Lue lisää Kivran ominaisuuksista täältä.