Digiposti herättää keskustelua: Kivra on turvallinen ja pidetty tapa vastaanottaa digipostia
11.8.2025
Viime aikoina mediassa on ollut keskustelua digiposteista sekä niiden toimivuudesta ja turvallisuudesta. Monelle digiposti on jo tuttu, mutta ei vielä koko kansalle. Suomessa ollaan ottamassa merkittävää digiloikkaa, kun viranomaisposti siirtyy vuoden 2026 alusta Digi ensin -hankkeen myötä ensisijaisesti sähköiseen muotoon. Digipostista puhuminen on aiheena tärkeä, ja siitä onkin hyvä käydä selkeyttävää keskustelua. Meille Kivralla on erityisen tärkeää, että kuluttajat ymmärtävät palvelumme ominaisuudet ja miten he voivat itse käyttää omaa digitaalista postilaatikkoaan. Lisäksi haluamme turvata käyttäjän oikeudet, yksityisyyden ja turvallisuuden palvelun käytön jokaisessa vaiheessa.
Kivran palvelimet ja data sijaitsevat Suomessa eikä käyttäjän tietoja luovuteta kolmansille osapuolille
Kivra on tietoturvallinen digipostipalvelu, jonka avulla kuluttajat voivat vastaanottaa virallista viestintää, laskuja ja asiakirjoja sähköisesti eri lähettäjiltä – kuten viranomaisilta, kunnallisilta toimijoilta ja yksityisiltä yrityksiltä. Kivra tarjoaa turvallista digipostipalvelua Suomessa ja Ruotsissa. Molemmissa maissa palvelua kehitetään paikallisesti kunkin maan käyttäjien tarpeita parhaiten palvelevasti. Kaikki Suomen Kivran data säilytetään ja käsitellään Suomessa. Kivran Suomen toimipiste sijaitsee Espoossa ja Ruotsin Tukholmassa. Palvelu toimii turvallisena ja ympäristöystävällisenä vaihtoehtona paperipostille.
Luottamus on toimintamme perusta. Siksi noudatamme tiukkoja tietosuoja- ja tietoturvakäytäntöjä sekä Euroopan unionin yleistä tietosuoja-asetusta (GDPR). Kivra ei koskaan luovuta käyttäjien tietoja kolmansille osapuolille ilman lupaa, eikä se käytä henkilötietoja markkinointitarkoituksiin. Voit lukea lisää Kivran tietosuojasta täältä.
Miten Kivra toimii käytännössä?
Kivraan rekisteröitymisen yhteydessä käyttäjä hyväksyy palvelun ehdot, joissa kerrotaan, että digipostiin voidaan alkaa toimittaa postia niiltä lähettäjiltä, jotka lähettävät postia Kivran kautta. Tämä tarkoittaa, että yritys, jonka kanssa kuluttaja on asiakassuhteessa, voi alkaa toimittaa postia, laskuja tai muita viestejä Kivran kautta ilman, että siihen tarvitaan jokaista viestiä varten erillistä lupaa. Käytäntö perustuu käyttäjän omaan valintaan rekisteröityä palveluun, ja tämä toimintamalli vastaa Suomessa vakiintuneita käytäntöjä digipostin jakelussa.
Tavoitteena on tehdä käyttäjän arjesta sujuvampaa ja järjestelmällistä; digitaaliset laskut eivät huku paperipinon alle, ne muistuttavat maksamisesta automaattisesti ja pysyvät tallessa yhdessä turvallisessa paikassa.
Ei yllätyksiä, vaan ennakoitavaa ja hallittavaa postin ja dokumenttien vastaanottamista ja käsittelyä
Digipostipalvelut ja postin vastaanottaminen sähköisesti on monelle vielä verrattain uusi asia, mutta digiposti tulee olemaan yhteiskunnassamme vallitseva tapa vastaanottaa postia jatkossa sähköisesti. On siis tärkeää, että palveluun tutustutaan ja digipostin käyttöä harjoitellaan. Kivra haluaa panostaa palvelun selkeyteen, saavutettavuuteen ja avoimuuteen. Jokainen uusi käyttäjä saa selkeät ohjeet palvelun käytöstä ja siitä, mitä rekisteröityminen tarkoittaa käytännössä. Kivraan rekisteröitymisen jälkeen digitaalista postia alkaa saapua niiltä yrityksiltä, joiden kanssa kuluttaja asioi ja jotka lähettävät postia Kivran kautta.
Kivrassa käyttäjä voi aina hallita sitä, keneltä haluaa vastaanottaa viestejä ja voi halutessaan estää yksittäisten lähettäjien viestien vastaanoton. Palvelu lähettää aina herätteen uuden postin saapuessa ja eräpäivien lähestyessä, jotta mikään tärkeä tieto ei jää huomaamatta.
Asiakkaat antavat Kivralle kouluarvosanaksi 8 – palvelu sujuvoittaa arjen dokumenttien hallintaa
Tuoreen asiakastyytyväisyyskyselyn mukaan Kivra on palveluna pidetty ja helppokäyttöinen. Yli 93 % vastaajista piti Kivraa erittäin helppokäyttöisenä, lisäksi käyttäjät suosittelevat palvelua laajasti.
Esimerkiksi laskujen maksaminen palvelussamme on hyvin suosittua ja kaikista tänä vuonna palveluun tulleista laskuista yli 40 % on avattu jo saapumispäivänä ja yleisesti palvelussamme kaiken postin lukuaste on 95 %. Laskut myös maksetaan Kivrassa erittäin hyvin. Tästä löytyy myös tutkimustietoa viime vuodelta, kun Ropo vertaili eri maksukanavien maksunopeutta.
Kannustamme jokaista tutustumaan digipostipalveluihin ja valitsemaan itselle sopivimman palvelun arjen dokumenttien hallintaan. Meillä Kivrassa on kokemusta jo yli 6,5 miljoonan henkilön digipostina toimimisesta niin Ruotsissa kuin Suomessakin.
Kivran käyttö on kuluttaja-asiakkaalle täysin ilmaista. Lue lisää Kivran ominaisuuksista täältä.