Digiposti on turvallinen tapa vastaanottaa postia

Jaa

Kun yhä useammat palvelut siirtyvät digitaaliseen maailmaan, myös postin lähettäminen ja vastaanottaminen on kokenut yhteiskunnassa merkittävän muutoksen. Digitaalisten palvelujen käyttö saattaa herättää usein kysymyksiä tietoturvasta ja yksityisyydensuojasta. Moni kuluttaja voi pohtia onko turvallista siirtyä perinteisestä paperipostista sähköiseen viestintään. Digiposti tarjoaa kuitenkin useita etuja, erityisesti turvallisuuden näkökulmasta, mikä tekee siitä houkuttelevan vaihtoehdon niin kuluttajille kuin postia lähettäville tahoille.

Digitaalisen postilaatikon turvallisuuden tulee olla yksi tärkeimpiä ominaisuuksia, jotta kuluttajat voivat ottaa sen luottavaisin mielin käyttöön. Moni mieltää edelleen paperiset kirjeet ja asiakirjat luotettavammiksi kuin digitaaliset dokumentit. Kuitenkin digitaalisesti säilytettävillä asiakirjoilla ja viesteillä on monia etuja paperisiin verrattuna. Digitaalinen posti on turvassa vahvan kirjautumisen takana, eikä siihen pääse käsiksi muut kuin postin vastaanottaja. Perinteinen paperiposti voi esimerkiksi hävitä tai joutua väärään osoitteeseen kuljetuksen aikana, lisäksi sen toimituksessa on väistämättä aina muutaman päivän viive. Digiposti saapuu vastaanottajalleen nopeasti ja luotettavasti.

Vahva tunnistautuminen turvaa käyttäjän tiedot ja asiakirjat

Kivralla panostetaan vahvasti tietosuojaan, ja kaikki tiedonsiirto digipostijärjestelmässä tapahtuu salattuna, mikä estää ulkopuolisia pääsemästä käsiksi vastaanotettuihin viesteihin ja postiin. Digipostissa käytetään vahvaa salaustekniikkaa, joka suojaa viestejä koko niiden matkan ajan lähettäjältä vastaanottajalle. Tekniikan avulla varmistetaan, että vain oikea vastaanottaja voi avata ja lukea viestin. Tämä estää ulkopuolisia pääsemästä käsiksi luottamuksellisiin tietoihin, jolloin käyttäjän tiedot ja asiakirjat ovat turvassa mahdollisilta tietomurroilta ja kyberhyökkäyksiltä. Digipostipalvelun tarjoajat kehittävätkin jatkuvasti tietoturvakäytänteitään vastaamaan uusiin tietoturvahaasteisiin.

Käyttäjät kirjautuvat digipostipalveluun vahvalla tunnistautumisella, kuten pankkitunnistautumisella tai Mobiilivarmenteella. Täten varmistetaan, että vain digipostilaatikon oikea omistaja pääsee käsiksi postiinsa. Vahva tunnistautuminen ehkäisee identiteettivarkauksia ja väärinkäytöksiä, jotka voisivat aiheuttaa merkittävää haittaa käyttäjälle. Vahva tunnistautuminen tekee myös luvattoman pääsyn digipostilaatikkoon äärimmäisen vaikeaksi ja suojaa käyttäjän tietoja tehokkaasti. Käyttäjän on lisäksi mahdollista seurata kuka hänelle lähettää postia ja milloin. Digipostilaatikkoon ei saavu roskapostia tai muuta aiheetonta sisältöä, sillä postia voi vastaanottaa vain varmistetuilta lähettäjiltä.

Ottamalla Kivran käyttöön voit siirtyä vastaanottamaan digipostia turvallisesti ja luotettavasti. Lue lisää Kivran hyödyllisistä ominaisuuksista.

Postin välittäminen digitaalisesti vähentää inhimillisten virheiden mahdollisuutta

Perinteisen paperipostin jakelussa saattaa tapahtua inhimillisiä virheitä, kirjeet voivat esimerkiksi joutua väärään osoitteeseen, vahingoittua tai ne voivat kadota kuljetuksen aikana. Digipostissa viestit lähetetään sähköisesti suoraan vastaanottajan henkilökohtaiseen digitaaliseen postilaatikkoon. Tällöin postia ei saavu väärään osoitteeseen, vaan viestit tavoittavat oikean vastaanottajan nopeasti ja turvallisesti. Digipostipalveluun saapuneet viestit ja asiakirjat tallennetaan palveluntarjoajan turvallisiin palvelimiin. Tämä tarkoittaa sitä, että käyttäjän asiakirjat voidaan tarvittaessa palauttaa eivätkä digipostit katoa mihinkään, vaikka käyttäjän omille laitteille esimerkiksi tapahtuisi jotakin. Digipostipalvelu tallentaa kaikki lähetetyt ja vastaanotetut viestit turvallisesti digitaaliseen arkistoon, jossa ne ovat helposti saatavilla ja haettavissa. Tällöin riski tietojen menettämisestä on mahdollisimman pieni, ja ominaisuus parantaa myös palvelun käyttäjäystävällisyyttä.

Digiposti tulee vähitellen kansalaisten käyttöön tulevaisuudessa, nykyiseen hallitusohjelmaan onkin kirjattu Digi ensin -hanke, jonka tavoitteena on asettaa digitaalinen viranomaisviestintä etusijalle ja edistää sen käyttöönottoa. Voit lukea lisää hankkeen etenemisestä täältä.

Digiposti on kustannustehokas ja ympäristöystävällinen ratkaisu viestinnän muuttuessa koko ajan enemmän digitaaliseen muotoon. Paperipostin lähettämiseen liittyvät kustannukset ja sen kuljettamisesta aiheutuvat ympäristövaikutukset vähenevät digipostin käytön lisääntyessä. Turvallisuuden, luotettavuuden ja käytännöllisyyden ohella digiposti edistää kestävää kehitystä, ja se onkin tulevaisuuden ratkaisu postin vastaanottamiseen. Oikein käytettynä ja suojattuna digiposti on luotettava ja turvallinen tapa viestiä digitaalisessa maailmassa. Se on nykyaikainen vaihtoehto perinteiselle paperipostille ja turvallinen valinta kuluttajille.

Kivraan voi turvallisesti vastaanottaa esimerkiksi:

  • palkkalaskelmat
  • laskut
  • viranomaispäätökset
  • sopimukset
  • takuukuitit
  • tapahtumaliput

26.6.2024 Emmi Ranta, Kivra

Katso Kivran toimitusjohtajan Ilari Abdeenin haastattelu digipostin roolista yhteiskunnassa Valtio Expossa 7.5.2024 täältä.