Haluaisitko vastaanottaa viranomaispostin ja yritysten postit eri postilaatikoihin? 

Jaa

30.10.2024

Vuoden 2026 alusta lähtien suomalaiset velvoitetaan vastaanottamaan viranomaispostinsa digitaalisesti hallituksen Digi ensin -hankkeen mukaisesti. Hankkeessa pohditaan, toimitetaanko viranomaisposti ainoastaan Digi- ja väestötietoviraston hallinnoimaan Suomi.fi-viestit-palveluun vai voisivatko kansalaiset valita viranomaispostin vastaanottamisen myös yksityisiin digipostipalveluihin. Tällainen valinnanvapaus mahdollistaisi markkinoiden kehittymisen ja antaisi kansalaisille enemmän vaihtoehtoja heidän tarpeisiinsa sopivan palvelun valinnassa. Suomessa toimii jo useita digipostipalveluita, kuten Kivra, joka palvelee satoja tuhansia kuluttajia, joille saapuu viestejä niin julkiselta kuin yksityiseltä sektorilta.

Kuluttajien kannalta sujuvinta on vastaanottaa sekä yksityisen että julkisen sektorin posti digipostina kootusti samaan paikkaan

Kuluttajien näkökulmasta helpointa olisi, jos kaikki viranomais- ja yksityissektorin lähettämän kirjepostin ja viestit voisi saada keskitetysti samaan itse valitsemaansa digipostipalveluun. Usean eri palvelun käyttö tuo helposti hankaluuksia, kun viestejä täytyy seurata monessa eri kanavassa, mikä kasvattaa riskiä, että tärkeitä viestejä jää huomaamatta. Yksi esillä ollut vaihtoehto on, että viranomaisposti saapuisi vain Suomi.fi-viestit-palveluun ja yksityissektorin posti lähetettäisiin yksityisiin digipostipalveluihin, mutta tällainen malli edellyttäisi kuluttajilta jatkuvaa seurantaa useissa eri kanavissa ja kirjautumista useisiin eri järjestelmiin. 

Valinnanvapaus ja kilpailu parantavat palvelun laatua

Suomessa toimii tällä hetkellä yksityisistä digipostipalveluista Kivra ja Omaposti, joten jos viranomaispostin vastaanottaminen sallittaisiin näihin, kansalaisilla olisi mahdollisuus valita itselleen parhaiten sopiva vaihtoehto. Valinnanvapaus voisi osaltaan lisätä kilpailua ja siten parantaa palvelun laatua. Kansalaiset voisivat valita joko Suomi.fi-viestit-palvelun tai jonkin yksityisen palvelun, joka tukee heidän arkeaan parhaiten, ja vastaanottaa kaikki tärkeät asiakirjat yhteen palveluun. Tämä lähestymistapa tukisi myös digitaalisten palveluiden jatkuvaa kehitystä ja markkinoiden monipuolisuutta.

Kivra on saapunut Suomeen Ruotsista ja se on erittäin suosittu kuluttajien keskuudessa. Sitä hyödyntääkin digipostin lähettämiseen jo yli 80 % Suomen kunnista, kaupungeista ja hyvinvointialueista sekä kymmenet tuhannet yksityiset yritykset energiayhtiöistä teleoperaattoreihin. Digipostin lähettäjien määrä kasvaa koko ajan, joten kuluttajien on mahdollista koota laajasti itselle tärkeitä dokumentteja omaan Kivraan, kuten esimerkiksi laskuja, sopimuksia, tiedotteita, palkkalaskelmia, tapahtumalippuja ja ajanvarauksia. Tällainen yksityisen ja julkisen sektorin postin jakelun keskittäminen yhteen palveluun helpottaa merkittävästi asiakirjojen hallintaa ja tekee arjesta sujuvampaa.

Yhteiskunta siirtyy kohti digiposti-aikakautta, jossa posti toimitetaan digipostina oletusarvoisesti – digipostipalveluiden tulee olla kansalaisille selkeitä ja helppokäyttöisiä

Digiposti on keskeinen osa nykyaikaista viestintää, lisäksi sen avulla voidaan vähentää postin käsittelystä ja toimittamisesta aiheutuvia kustannuksia, paperin määrästä puhumattakaan. Digitaalisen viestinnän määrä kasvaa koko ajan, joten olisin ensisijaisen tärkeää, että kansalaisten käytössä on toimiva ja helppokäyttöinen palvelu. Omia asiakirjoja on varmempaa, turvallisempaa ja ympäristöystävällisempää säilyttää sähköisessä kuin paperisessa muodossa.

Kun digitaalisia palveluja otetaan käyttöön, tulee varmistaa, että kansalaiset voivat itse valita mihin palveluun tai kanavaan digipostia haluaa vastaanottaa. Tällöin jokainen voi itse päättää ja valita, mikä palvelu sopii parhaiten omiin tarpeisiin. Pääasia on, että digitaaliseen viestintään siirtyminen yhteiskunnassa tapahtuu sujuvasti ja kansalaisten edut huomioiden.

Kivran käyttö on kuluttaja-asiakkaalle täysin ilmaista. Lue lisää Kivran ominaisuuksista täältä.