Toimiva digipostimarkkina palvelee yhteiskuntaa ja kansalaisia turvallisessa informaation välittämisessä
21.1.2025
Digipostimarkkina, joka on rakennettu avoimeen ekosysteemiin, tarjoaa merkittäviä hyötyjä sekä julkiselle että yksityiselle sektorille turvallisen informaation välittäjänä. Naapurimaassamme Ruotsissa digipostimarkkina on jo laajamittaisesti käytössä, ja siellä Kivraa hyödyntää yli 70 % aikuisväestöstä, eli yli 6 miljoonaa henkilöä, arjen tärkeän postin vastaanottamiseen digitaalisessa muodossa. Suomessa digipostipalvelu Kivra mielletään usein laskujen, kirjepostin ja tapahtumalippujen vastaanottamisen kanavaksi, mutta sen käyttömahdollisuudet ulottuvat paljon laajemmalle. Digiposti mahdollistaa monipuolisen informaation välittämisen sähköisesti ja turvallisesti.
Ruotsissa digipostipalveluiden laaja käyttö osana yhteiskunnan tärkeän informaation välittämistä on tuottanut positiivisia kokemuksia. Suurimmalla osalla aikuisväestöä on käytössään digipostipalvelu, joka helpottaa päivittäistä asiointia. Kuluttajat voivat hyödyntää digipostin ominaisuuksia monilla elämän osa-alueilla, jolloin kaikki tärkeät tositteet, liput, laskut, luvat ja asiakirjat löytyvät yhdestä paikasta ja kulkevat mukana mobiililaitteessa.
Ruotsissa Kivran avulla voidaan lähettää, vastaanottaa ja tallentaa laskujen ja perinteisen kirjepostin lisäksi muun muassa sähköisiä lahjakortteja, allekirjoittaa ja vastaanottaa sopimuksia, vastata tutkimuksiin sekä vastaanottaa ajanvarausilmoituksia. Digipostin välittämä informaation kirjo kattaa laajasti eri aiheisiin liittyvää tärkeää postia, samalla se mahdollistaa turvallisen ja tehokkaan tiedonvälityksen.
Suomessa digiposti-infrastruktuuri ei vielä ole yhtä kehittynyt kuin Ruotsissa, mutta muutokset ovat käynnissä. Orpon hallituksen hallitusohjelman mukainen Digi ensin -hanke edistää digitaalista viestintää, ja vuoden 2026 aikana tavoitellaan yli neljä miljoonan suomalaisen siirtymistä digitaalisen viranomaisviestinnän pariin eli digipostipalveluiden käyttäjiksi. Tämä merkitsee merkittävää digiloikkaa postin välittämisen ja vastaanottamisen osalta, mikä tuo mukanaan uudenlaisia mahdollisuuksia niin kuluttajille kuin yrityksillekin.
Kivra toimitusjohtaja Ilari Abdeen toteaa: “Digipostipalveluiden kehittäminen on keskeinen osa Suomen digitalisaatiota. Turvallinen ja tehokas sähköinen viestintä vähentää byrokratiaa, helpottaa arkea ja mahdollistaa nopeamman tiedonkulun kaikilla sektoreilla.“