Toimivan digipostijärjestelmän rakentaminen Suomeen tulee tehdä kansalaisten etua ajatellen
4.11.2024
Viestintä ja postin vastaanottaminen muuttuvat koko ajan enemmän digitaaliseen muotoon. Suomalaiset ovat vuoden 2026 alusta velvoitettuja vastaanottamaan viranomaispostin digitaalisesti hallitusohjelmaan kirjatun Digi ensin -hankkeen myötä. Yksityisten digipostipalvelujen tarjoajien, kuten Kivra, toimiminen markkinassa tulisi mahdollistaa, jotta kansalaisilla olisi vapaus valita, mihin kanavaan haluaa vastaanottaa digipostia. Olisikin tärkeää, että Suomeen saadaan rakennettua toimiva digipostijärjestelmä, joka palvelee ennen kaikkea kuluttajien etuja ja tarpeita.
Kivran kautta digipostia lähettää jo yli 80 % Suomen kunnista, kaupungeista ja hyvinvointialueista sekä kymmenet tuhannet yksityiset yritykset. Digipostin lähettäjien määrä kasvaa koko ajan, esimerkiksi ajoneuvoveroliput voi joulukuun 2024 alusta vastaanottaa Kivraan, kun Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ottaa digipostipalvelun käyttöön yhtenä vaihtoehtona niiden toimittamiseen.
Kaikki Kivraan saapuneet ja itse tallennetut dokumentit on helppo arkistoida omiksi kokonaisuuksiksi, jolloin ne pysyvät tallessa eivätkä katoa
Digipostipalvelu Kivra on toimiva alusta digipostin turvalliseen vastaanottamiseen, säilyttämiseen ja arkistointiin. Kivraan voi vastaanottaa esimerkiksi laskuja, sopimuksia, palkkalaskelmia tai tapahtumalippuja. Kaikki saapuneet ja itse tallennetut dokumentit on helppo arkistoida omiksi kokonaisuuksiksi, jolloin ne pysyvät tallessa eivätkä katoa. Myös laskut voi kätevästi maksaa suoraan Kivrassa, lisäksi palvelu lähettää heräteviestin aina uuden postin saapuessa tai vaikkapa laskun eräpäivän lähestyessä.
Kivrassa on monia kuluttajan kannalta hyödyllisiä ominaisuuksia, jotka tekevät siitä kätevän ja monipuolisen palvelun. Kivran voit esimerkiksi jakaa perheenjäsenten ja läheisten kesken, jolloin se toimii samaan tapaan kuin fyysinen postilaatikko, ja talouden yhteisten asioiden hoito helpottuu. Kivraan on mahdollista myös tallentaa omia dokumentteja vastaanotetun postin lisäksi. Voit myös luoda Kivraan omat kategoriat eri aihepiirien mukaan ja lajitella dokumentit näihin, jolloin ne on helppo löytää missä ja milloin vain, sillä Kivraa voi käyttää niin tietokoneella kuin puhelimellakin. Kivra on helppo ottaa käyttöön ja se on kuluttajille täysin maksuton.
Digipostipalveluista ja niiden kehityksestä saatavat hyödyt tulee mahdollistaa kansalaisille myös viranomaispostin vastaanottamisen osalta
Yksityisten digipostipalvelun tarjoajien toimiminen markkinoilla tulisi mahdollistaa, sillä keskitetty digipostipalvelu tarjoaa korkean tason tietoturvaa, joka on yhtä lailla viranomais- kuin yksityissektorin vaatimusten mukainen. Tällöin kuluttajat voivat turvallisin mielin käyttää yhtä luotettavaa palvelua, jossa kaikki tärkeät asiakirjat ovat turvallisesti tallennettuina.
Olisi tärkeää, että kansalaisilla oli aidosti itse mahdollisuus valita, mihin kanavaan haluavat digipostin vastaanottaa eikä kansalaisia määrätä vastaanottamaan viranomaispostia ainoastaan tiettyyn palveluun. Tällöin kuluttajat joutuisivat ottamaan kaksi erillistä palvelua käyttöön digipostin vastaanottamista varten, toisen viranomaispostille ja toisen yrityksiltä saapuvalle postille. Varmasti on sanomattakin selvää, että yksi kaiken postin kokoava palvelu olisi kansalaisille selkein ratkaisu.
Kattava ja hyvin toimiva digipostipalvelu tarjoaa kuluttajille helppokäyttöisyyttä, selkeyttä ja turvallisuutta. Se vähentää monelle tuttua digikaaosta ja auttaa parantamaan sähköisten viestien hallintaa. Digipostipalvelun käyttö parantaa merkittävästi kuluttajien arkea ja tekee viestinnästä vaivatonta ja luotettavaa.
Kivran käyttö on kuluttaja-asiakkaalle täysin ilmaista. Lue lisää Kivran ominaisuuksista täältä.