Digiposti osana toimivaa yhteiskuntaa

Jaa

Digitaaliset postipalvelut muuttavat tapaa, jolla yhteiskunnassa kommunikoidaan ja jaetaan tietoa. Aiemmin posti on vastaanotettu perinteisinä paperisina kirjeinä postilaatikkoon, mutta viestintä ja tiedon välittäminen siirtyvät koko ajan enemmän digitaaliseen muotoon. Tämä teknologinen kehitys tuo mukanaan myös digipostipalvelujen yhteiskunnallisen ja sosiaalisen vastuun, joka ulottuu tietoturvasta ja yksityisyyden suojasta aina ympäristövaikutusten minimointiin ja digitaalisen tasa-arvon edistämiseen. Digipostin käyttö tulee kasvamaan, ja yhä useampi suomalainen ottaa palvelun käyttöön jossain vaiheessa. Sen vuoksi digipostin käytön tulee olla saavutettavaa ja tasavertaista eri ihmisryhmille, ja kaikilla tulee olla mahdollisuus käyttää palvelua riippumatta digiosaamisen tasosta.

Perinteisen paperipostin voi perheen yhteisestä postilaatikosta hakea kuka tahansa perheenjäsen, postin saajan ei siis henkilökohtaisesti tarvitse noutaa omaa postiaan. Samalla tavalla Kivrassa on ominaisuus, joka mahdollistaa postin ja asiakirjojen jakamisen perheenjäsenten kesken. Asiakirjojen jakaminen tapahtuu aina vahvan tunnistautumisen kautta, jolloin yhteisten dokumenttien hallinnointi on turvallista eikä tietoja pääse vääriin käsiin. Kun asiakirjoja haluaa jakaa Kivrassa, täytyy palveluun syöttää toisen henkilön henkilötunnus ja sähköpostiosoite. Täten varmistetaan että henkilö, jolle näkyvyys ja käyttöoikeus omiin Kivrassa oleviin dokumentteihin myönnetään, on oikea ja tunnistettu. Käyttäjä voi lisäksi valita laajuuden millä asiakirjoja Kivrassa haluaa jakaa muiden kanssa.

Digipostipalvelun käyttö on kuluttajille turvallista ja tasa-arvoista

Tietoturva ja yksityisyyden suoja ovat tärkeitä vastuullisen ja luotettavan digipostipalvelun osa-alueita. Palveluntarjoajien tulee varmistaa, että käyttäjien henkilökohtaiset tiedot ovat suojattuna hakkeroinnilta ja tietovuodoilta. Tämä vaatii jatkuvia investointeja kehittyneisiin suojausmekanismeihin ja tiukkoihin tietosuojakäytäntöihin. Käyttäjien tulee voida luottaa palvelun turvallisuuteen ja tietojen säilymiseen. Luottamuksen menettäminen voi johtaa haitallisiin seurauksiin niin yksilöille kuin yhteiskunnalle laajemmin.

Digipostipalveluiden tulee lisäksi edistää digitaalista tasa-arvoa yhteiskunnassa. Tämä tarkoittaa palvelun saavutettavuuden varmistamista kaikille yhteiskunnan jäsenille, mukaan lukien ne, joilla on rajoitettu pääsy internetiin tai heikot digitaaliset taidot. Palveluntarjoajien tulee tarjota tukea palvelun käyttöön sekä kehittää käyttöliittymästä mahdollisimman helppokäyttöinen ja kaikille saavutettava. Kivran jakamisominaisuus mahdollistaa sen, että perheenjäsenet voivat hoitaa vaikkapa iäkkäiden omaisten asioita, joilla ei ole käyttöön tarvittavia digitaitoja.

Digipostipalvelu edistää tasavertaista ja saavutettavaa viestintää erilaisille käyttäjäryhmille

Digipostipalveluiden yhteiskunnallinen vastuu ulottuu lisäksi yhteisöllisyyden ja viestinnän edistämiseen. Digitaaliset alustat voivat yhdistää ihmisiä ja yhteisöjä, lisäksi ne voivat edistää osallistavampaa yhteiskuntaa. Digipostin vastaanottaminen ja lukeminen ei ole sidottu fyysiseen paikkaan, vaan postia pääsee tarkastelemaan missä ja milloin vain joko tietokoneella tai puhelimeen ladattavan sovelluksen avulla. Sen vuoksi digiposti tarjoaa tasavertaisen viestinnän välineen, joka ei aseta kansalaisia esimerkiksi maantieteellisen sijainnin vuoksi eriarvoiseen asemaan. Digiposti on lisäksi saavutettava tapa erilaisille ihmisryhmille vastaanottaa postia.

Digipostipalvelut voivat osallistua myös laajempiin yhteiskunnallisiin haasteisiin, kuten kestävän kehityksen tavoitteiden tukemiseen. Lisäksi ne voivat tarjota alustoja, jotka mahdollistavat nopean ja tehokkaan viestinnän esimerkiksi tilanteissa, joissa kansalaiset pitää tavoittaa samanaikaisesti ja nopeasti. Digitaalisten postipalveluiden kehittäminen yhteistyössä päättäjien, viranomaisten ja muiden toimijoiden kanssa voi tuoda merkittävää lisäarvoa yhteiskunnalle.

Digipostipalveluiden yhteiskunnallinen ja sosiaalinen vastuu on moniulotteinen ja laaja-alainen. Tietoturva, ympäristövaikutukset, digitaalinen tasa-arvo, yhteisöllisyyden tukeminen ja laajempien yhteiskunnallisten haasteiden kohtaaminen ovat kaikki keskeisiä tekijöitä, joiden kautta nämä palvelut voivat edistää kestävää ja oikeudenmukaista yhteiskuntaa. Digipostipalvelun laaja käyttöönotto mahdollistaa lisäksi tasavertaisen ja reaaliaikaisen viestintämuodon kaikille kansalaisille, toimivan digipostijärjestelmän tulisikin olla osa suomalaisten sujuvaa ja vaivatonta arkea.

5.6.2024 Emmi Ranta, Kivra

Katso Kivran toimitusjohtajan Ilari Abdeenin haastattelu digipostin roolista yhteiskunnassa Valtio Expossa 7.5.2024 täältä.