Digiposti mahdollistaa viestin välittämisen ja vastaanottamisen reaaliaikaisesti, nopeasti ja vastuullisesti
Tuoreen kyselytutkimuksen* mukaan 53% suomalaisista haluaa edelleen vastaanottaa omat tärkeät asiakirjat paperisina. Vaikka fyysinen paperi voi auttaa monia asioiden hallinnan tunteessa, on digipostilla useita etuja perinteiseen paperipostiin verrattuna, kuten nopeus, välikäsien puuttuminen ja vastuullisuus. Kyselyn mukaan 27% kokee pystyvänsä hallitsemaan fyysisiä dokumentteja paremmin kuin digitaalisia. Monilla voi edelleen olla vanhana tottumuksena ajatus, että paperinen asiakirja on varmempi tapa säilyttää tärkeitä tietoja eikä digitaaliseen postilaatikkoon luoteta samalla tavalla. Kuitenkin kyselyn tulosten mukaan 69% haluaisi palvelun, jossa kaikki dokumentit olisivat yhdessä paikassa sähköisesti. Lisäksi 63% vastanneista haluaa dokumenttien hallintaan enemmän järjestelmällisyyttä.
Viestintä ja postin välittäminen muuttuvat koko ajan enemmän sähköiseen muotoon, ja perinteisen paperipostin osuus pienenee. Esimerkiksi osoitteellisten kirjeiden määrä on Postin puolivuotiskatsauksen mukaan laskenut 10% tammi-kesäkuussa 2024. Lisäksi viranomaiskirjeet ovat muuttumassa digitaalisiksi vuoden 2026 alusta, muutos voi koskea jopa kolmea miljoonaa suomalaista. Aiheesta on lisää mm. valtiovarainministeriön 4.7.2024 julkaisemassa tietohallintoneuvos Katja Väänäsen kolumnissa tai 14.8.2024 julkaistussa Iltalehden uutisessa.
Kivralla on helppo hallinnoida omia asiakirjoja, sillä kaikki omat tärkeät dokumentit löytyvät yhden kirjautumisen takaa, lisäksi palveluun voi tallentaa omia dokumentteja, jolloin samaan aihepiiriin liittyvät asiakirjat ovat mukana missä ja milloin vain. Lue lisää Kivran hyödyllisistä ominaisuuksista.
Digipostin etuna on sen nopeus ja todennettavuus viestinvälittäjänä – vastanneista 34% kokee hoitavansa asioita nopeammin, kun ne ovat digitaalisessa muodossa
Digipostin yksi eduista onkin, että sitä voi vastaanottaa reaaliaikaisesti ilman viiveitä, mikä on hyvä ominaisuus etenkin tärkeiden dokumenttien kohdalla, jotka vaativat nopeaa reagointia, kuten laskut, sopimukset tai viranomaisilmoitukset. Digiposti saapuu vastaanottajalle suoraan lähettäjältä ilman viiveitä ja turvallisesti, ja mahdollisiin kiireellisiin viesteihin pystyy reagoimaan nopeastikin.
Monelle on helpompaa ja vaivattomampaa hoitaa omia asioita, kun posti ja asiakirjat ovat valmiiksi digitaalisessa muodossa. Kyselyyn vastanneista 34% kokee hoitavansa asioita nopeammin, kun ne ovat digitaalisessa muodossa. Digipostipalvelussa on lisäksi muistutusominaisuus, joka muistuttaa esimerkiksi laskujen eräpäivistä. Lisäksi Kivrassa on helppo säilyttää ja arkistoida asiakirjoja turvallisesti ilman riskiä niiden katoamisesta tai vahingoittumisesta.
Digiposti on ympäristöystävällinen ja vastuullinen valinta – vastanneista 31% arvostaa sitä, että digipostia käyttämällä ei tule paperiroskaa
Digipostin käyttöönoton yksi hyvistä puolista on, että se on vastuullinen valinta postin vastaanottamiseen. Moni kuluttaja on nykyään tietoinen ympäristövaikutuksista, ja haluaa omalla toiminnallaan vaikuttaa positiivisesti ympäristöön ja luonnonsuojeluun. Kyselytutkimuksen tulosten mukaan 31% vastanneista arvostaa sitä, että digipostia käyttämällä ei tule paperiroskaa. Kun posti ja viestit välitetään sähköisesti, luonnonvaroja ei kulu paperin tuotantoon, paperipostin kuljetukseen, painamiseen ja tulostukseen eikä paperijätteen hävittämiseen. Ottamalla Kivra käyttöön voit osaltasi olla vaikuttamassa päästöjen vähenemiseen.
Digiposti saavuttaa kuluttajat tasavertaisesti ja reaaliaikaisesti
Digipostipalvelu saavuttaa kaikki kuluttajat ja postin vastaanottajat yhtä nopeasti, eikä postin kuljetuksessa ole viiveitä esimerkiksi maantieteellisistä seikoista johtuen. Posti ei myöskään voi hävitä matkalla tai joutua väärään osoitteeseen, eikä sen välittämiseen tarvita välikäsiä. Nyt kun hallitusohjelmaan asetettu Digi ensin -hanke etenee, on tärkeää, että kaikille kansalaisille taataan samanlaiset oikeudet vastaanottaa postia ja viestejä digitaalisesti.
Digipostia käyttämällä on helppo pysyä ajan tasalla omista asioista sekä hallita omia asiakirjoja ja viestintää tehokkaasti. Digitaaliseen viestintään siirryttäessä kuluttajat ja postia lähettävät tahot voivat parantaa viestintänsä tehokkuutta ja vastuullisuutta, mikä tekee digipostista nykyaikaisen viestinnän keskeisen palvelun.
Onko sinulle digiposti jo tuttu asia? Digi- ja väestötietoviraston tutkimuksen mukaan suomalaisista 4,3 miljoonaa on digitaalisesti kyvykkäitä siirtymään sähköiseen postin vastaanottamiseen. Ottamalla Kivran käyttöösi voit alkaa jo hyvissä ajoin harjoittelemaan digipostin aikakautta.
20.8.2024 Emmi Ranta, Kivra
*Digipostipalvelu Kivran kyselytutkimus toteutettiin Bilendin online-paneelissa (n =1000). Laadullisessa osassa toteutettiin lisäksi 12 syvähaastattelua eri ikäpolvissa, kohderyhmänä 18–75-vuotiaat suomalaiset maantieteellisesti jakautuen.
Kivran käyttö on kuluttaja-asiakkaalle täysin ilmaista. Lue lisää Kivran ominaisuuksista täältä.