Att ta i bruk Kivras digitala posttjänst är ett smidigt sätt att digitalisera postlevereringen i kommuner, städer och välfärdsområden utan större integrationsprojekt eller investeringar. Vi hjälper både den privata och offentliga sektorn att förbättra effektivt sättet att uppehålla kontakten till kommunbor. Detta gör vi genom att erbjuda en kostnadseffektiv och trygg platform för digital kommunikation, leverering av dokument samt för att sköta ärenden.
Varje post som levererats digitalt hämtar besparingar redan av det första dokumentet. Dessa post kan vara till exempel fakturor, inkassobrev samt övrig brevpost. Med Kivra når posten säkert fram rätt, de blir lästa och fakturor snabbt betalda. När kommunborna har Kivra i bruk får de automatiskt sin post till Kivra från avsändaren. Så här får vi digitaliserat markant även fakturor som skickas ut oregelbundet bara nu och då.
Kivra är en datasäker och tillgänglig tjänst som möjliggör även ärendeskötsel för närstående. Kivra-tjänstens tillgänglighet har granskats. Tjänsten fungerar på tre språk och kan användas både mobilt samt på dator av alla som fyllt 15 år.
Via Kivra är städernas, kommunernas och välfärdsområdens närvaro kraftigare i de boendes vardag. I Kivra kan de boende alltid sköta ärendet i avsändarens egen fil. Man kan även vid behov förflytta sig smidigt från filen till avsändarens egna digitala tjänster.
Kivras digitala posttjänst möjliggör för medborgare trygg mottagning och förvaring av post från både offentliga och privata sektorn. Posten samlas i en och samma tjänst som är lätt att använda. Det går att skicka som digital post till exempel fakturor, dokument, meddelanden och tidsbokningar. Alla dessa behändigt ihopsamlade i samma tjänst. Digitala posten hämtar stora nyttor för kommuner och välfärdsområden. Det formas kostnadsbesparingar speciellt då processerna effektiviseras och pappersposten förminskas.
Kivras digitala posttjänst sparar på miljön och hjälper till att uppnå klimatmålen. Ju fler kommunbor som överger papperspost och byter till digitala kanaler desto mindre blir både deras och avsändarens koldioxidfotspår. Till exempel 100 000 pappersbrev som skickas istället som digital post minskar på de årliga klimatutsläppen med 1 tCo2e, vilket motsvarar 19 stycken skyddade träd.
Alla bolag, organisationer och samfund i Finland som skickar till sina konsumentkunder fakturor kan ta i bruk Kivra. Redan över 40 000 bolag, städer, kommuner och välfärdsområden skickar via Kivra sina kunder digital post. Ibruktagandet av Kivra går lätt, antingen via ett färdigt gränssnitt med faktureringsoperatören eller med direkt integration till Kivra. Vi hjälper er att forma meddelandet till era kunder om Kivras ibruktagande och informerar även er personal om tjänsten.
Kommunborna kan enkelt förflytta sig från Kivra till avsändarens egna digitala tjänster via en länk. Dokumenten hittas i Kivra även efter en mycket lång tid i avsändarens egen fil. Filen hittas i Kivra med organisationens egna logo (varumärke).
Alla skickade dokument hittas ihopsamlade i ett och samma ställe där även de övriga vardagens viktiga dokument finns. Meddelandens mottagare har inget behov av att lära sig använda någon ny applikation/system bara för en avsändares skull.