Kirjeposti muuttuu digipostiksi – näin varmistetaan kansalaisille sujuva digipostinjakelu

Jaa

Digipostinjakelun tulee olla käyttäjäystävällinen, turvallinen ja kattava sekä asettaa kansalainen keskiöön. Analogisessa maailmassa kaikki posti toimitettiin yhteen postilaatikkoon kadun varteen, mutta nykyään kansalaiset joutuvat etsimään postejaan eri sähköposteista, palveluportaaleista ja sovelluksista. Tämä vallitseva pirstaleinen malli ei palvele kansalaisen arkea parhaalla mahdollisella tavalla.

Suomessa valmistellaan Digi ensin -hanketta, jonka tavoitteena on, että yli 4 miljoonaa suomalaista velvoitetaan vastaanottamaan viranomaispostinsa sähköisesti vuoden 2026 alusta alkaen. Tämä koskee laajasti julkisen sektorin postia, kuten verotus-, sosiaaliturva- ja terveyspalveluihin liittyviä asiakirjoja. Sähköinen jakelu voi tuottaa yhteiskunnalle yli 50 miljoonan euron vuosittaiset säästöt. Hankkeessa selvitetään tällä hetkellä mahdollisuutta toimittaa viranomaispostia myös yksityisiin digipostipalveluihin valtion oman Suomi.fi-viestit-palvelun lisäksi. Jos digiposti toimitettaisiin myös yksityisiin digipostipalveluihin, kansalainen voisi vastaanottaa kaiken postin samaan paikkaa oli kyseessä sitten sähkölasku, palkkalaskelma, veroilmoitus tai Kelan tukipäätös. 

Mikäli viranomaisposti toimitettaisiin jatkossa ainoastaan Suomi.fi-viestit-palveluun, synnyttäisi tämä Suomeen tilanteen, jossa kansalaiset vastaanottavat yksityisen sektorin postin ja julkisen sektorin postin sähköisesti eri digipostipalveluihin. Analogisen maailman vertauskuvalla tämä tarkoittaisi, että kansalaisilla olisi jatkossa kaksi postilaatikkoa kadunvarressa vierekkäin, joista toiseen saapuisi veroilmoitus ja terveydenhuollon posti ja toiseen sähkölasku ja vakuutusehdot. 

Koska Digi ensin -hankkeessa on kyseessä suuri muutos sekä kansalaisten arjessa että Suomen postimarkkinassa, on tärkeää tarkastella asiaa kustannussäästöjen lisäksi myös kansalaisen näkökulmasta.

Miten voimme rakentaa Suomeen digipostimarkkinan, joka palvelee sujuvasti kansalaisia ja yhdistää julkisen ja yksityisen sektorin postin samaan paikkaan?

  • Käyttäjälähtöisyys ja valinnanvapaus: Kansalaisille tulee tarjota mahdollisuus valita erilaisista digipostipalveluista, kuten yksityisistä markkinoilla jo toimivista Kivrasta, OmaPostista ja valtion Suomi.fi-viestit-palvelusta. Palvelun ominaisuuksia tulee kehittää jatkuvasti, esimerkiksi mahdollistaa laskujen maksaminen, sopimusten allekirjoittaminen ja tiedoksiantojen kuittaus, mutta myös pysyä markkinan ja digitalisaation jatkuvassa kehityksessä mukana.
  • Saavutettavuus ja helppokäyttöisyys: Palveluiden tulee olla helppokäyttöisiä ja saavutettavia eri alustoilla, kuten tietokoneella verkkoselaimessa ja eri älylaitteissa mobiilisovelluksilla. Erityishuomiota on kiinnitettävä ikääntyneiden ja erityisryhmien tarpeisiin, esimerkiksi tekstien tulee olla selkokielisiä ja niitä tulee voida lukea näytönlukulaitteen avulla.
  • Tietoturva ja yksityisyydensuoja: Digipostin on oltava suojattu ja kirjautumisen tapahduttava vahvalla tunnistautumisella, joko pankkitunnuksilla, Mobiilivarmenteella tai kansalaisvarmenteella. Henkilötietojen käsittelyn on oltava läpinäkyvää. Valtion tulisi luoda “Hyväksytyt palvelut” -rekisteri, johon hyväksytään vain valtion tietoturvavaatimukset täyttävät palvelut.
  • Tavoittavuus ja yhdenvertaisuus: Suomessa tulee olemaan henkilöitä, joille digipostin käyttö ei ole vielä mahdollista ja heille valtion tulee tarjota myös muita vaihtoehtoja vastaanottaa viranomaispostia. Digipostipalveluiden tulee olla kaikille digikyvykkäille saavutettavia, ilmaisia ja täyttää WCAG – saavutettavuusdirektiivin mukainen valtion määrittämä taso digitaalisille palveluille.
  • Integrointi julkisiin ja yksityisiin palveluihin: Digipostipalveluiden on toimittava saumattomasti yhdessä julkisten ja yksityisten palveluiden kanssa, jotta kaikki tärkeät viestit voidaan hoitaa yhdestä paikasta.
  • Kehittäminen ja tulevaisuuden tarpeet: Palveluiden kehityksessä on otettava huomioon käyttäjäpalaute ja hyödynnettävä uusia teknologioita, kuten tekoälyä ja parannettuja tietoturvaratkaisuja. Palveluiden on oltava luotettavia ja kestäviä myös häiriötilanteissa.

Digi ensin -hankkeella tavoitellaan merkittäviä säästöjä julkisen sektorin postinjakelun digitalisoinnilla. On kuitenkin tärkeää varmistaa, että sen myötä syntyvä digipostimarkkina rakentuu tavalla, joka palvelee kansalaisia ja tukee Suomen yhteiskunnan tulevaisuuden tarpeita parhaalla mahdollisella tavalla.