Useisiin palveluihin kirjautuminen ja salasanojen määrä uuvuttaa suomalaisia – arjen dokumenttien hallinta on liian pirstaloitunutta

Jaa

Tuoreen kyselytutkimuksen* mukaan suurin osa suomalaisista toivoisi, että kaikki omat tärkeät dokumentit voisi tallentaa yhteen ja samaan paikkaan. Tällä hetkellä moni säilyttää omia asiakirjojaan joko digitaalisesti tai paperisena useassa eri paikassa, kuten sähköpostissa (52%), mapeissa ja kansioissa (41%) tai palveluntarjoajien omissa sovelluksissa (39%). Kuitenkin kaksi kolmesta suomalaisesta toivoo, että dokumenttien hallinta olisi yksinkertaisempaa ja järjestelmällisempää.

Tutkimustulosten mukaan lähes puolet suomalaisista (42%) haluaa vastaanottaa tärkeät asiakirjat paperisena. Etenkin tietyt dokumentit halutaan edelleen vastaanottaa paperikirjeenä, kuten verokortti, ilmoitus äänioikeudesta, työsopimus tai opintotodistus. Paperiset asiakirjat koetaan luotettavammiksi ja helpommin hallittaviksi kuin sähköiset. Erilaisten paperisten ja sähköisten asiakirjojen säilyttäminen voi olla kuitenkin hallittua kaaosta, johon monet ovat jo tottuneet.

Suurin osa kyselyyn vastanneista haluaisi vastaanottaa ja hallinnoida sähköistä postia ja asiakirjoja kootusti

Moni kokee hankalaksi muistaa, missä omat asiakirjat ovat tallessa. Tutkimuksen mukaan 63% suomalaisista tietää, mistä omat digitaaliset dokumentit löytyvät ja 55% kokee, että erilaisten palvelujen määrä tuntuu kaoottiselta. Ottamalla Kivran käyttöön voit helpommin hallinnoida omia asiakirjoja juuri sinulle parhaalla mahdollisella tavalla.

Suurin osa (69%) kyselyyn vastanneista haluaisi käyttöön palvelun, johon voisi vastaanottaa kaiken saapuvan postin ja hallinnoida omia asiakirjoja. Kivran digipostilaatikkoon voi vastaanottaa niin viranomaispostia kuin yksityisen sektorinkin lähettämää postia, jolloin kuluttajalla on kaikki omat asiakirjat yhden vahvan tunnistautumisen takana. Digiposti lisääkin turvallisuutta kuluttajan arkeen ja omien asiakirjojen arkistointiin. Tarvittavat dokumentit löytyvät nopeasti ja vaivattomasti omasta digipostilaatikosta silloin, kun niitä tarvitsee.

Digipostin avulla omien asiakirjojen säilyttäminen ja hallinnointi helpottuu

Asiakirjojen hallinta ja arkistointi digitaalisesti on vaivattomampaa kuin papereiden säilyttäminen. Lisäksi se säästää fyysistä säilytystilaa ja ympäristöä. Postin ja viestien kulkuun digitaalisesti ei tarvita välikäsiä, jolloin posti saapuu suoraan ja reaaliaikaisesti lähettäjältä vastaanottajalle. Digipostin toimittamiseen ei myöskään tarvita kuljetuksia tai paperin tuotantoa, mikä tekee siitä luontoa ja aikaa säästävän vaihtoehdon. Nyt voit siirtyä käyttämään nykyaikaista tapaa vastaanottaa sinulle tärkeitä viestejä ja postia.

Kuluttajien kannalta olisi yksinkertaisempaa, jos yhteen palveluun voisi koota ja arkistoida kaikki omat tärkeät asiakirjat vahvan tunnistautumisen taakse. Vastaanotetun postin ja viestien lisäksi Kivraan on mahdollista tallentaa omia dokumentteja ja järjestellä ne omiin kategorioihin. Lisäksi paperittomaan viestintään siirtyminen tuo yhteiskunnallisesti selkeitä säästöjä, sillä digitaalisen postin lähettäminen on edullisempaa ja ympäristöystävällisempää kuin paperipostin. Digipostiin siirtyminen takaa kuluttajille selkeän ja helposti hallittavan tavan säilyttää ja arkistoida omia tärkeitä asiakirjoja.

12.8.2024 Emmi Ranta, Kivra

*Digipostipalvelu Kivran kyselytutkimus toteutettiin Bilendin online-paneelissa (n =1000).  Laadullisessa osassa toteutettiin lisäksi 12 syvähaastattelua eri ikäpolvissa, kohderyhmänä 18–75-vuotiaat suomalaiset maantieteellisesti jakautuen.

Kivran käyttö on kuluttaja-asiakkaalle täysin ilmaista. Lue lisää Kivran ominaisuuksista täältä.