Eri sukupolvet ovat huolissaan toistensa kyvystä asioida digitaalisesti

Jaa

Tuoreen kyselytutkimuksen* tulosten mukaan eri ikäluokat ovat huolissaan toistensa kyvystä hoitaa asioita digitaalisesti. Digitaaliset asiointitavat ja -taidot ovat sukupolvikokemuksia. Eri sukupolvet voivat olla eri tasoisia hoitamaan omia asioitaan sähköisesti riippuen siitä kuinka paljon niitä on tottunut elämässään käyttämään. Nuorempi sukupolvi on todennäköisesti tottuneempi käyttämään digitaalisia palveluja kuin iäkkäämmät ihmiset. Tutkimuksen tulosten mukaan nuorempia ikäluokkia myös huolettaa vanhempien digivalmiudet, ja vanhempia ikäluokkia taas nuorempien vastaavat taidot.

Asioiden hoitaminen on muuttunut nopeasti viimeisinä vuosina. Vielä muutama vuosikymmen sitten lähes kaikki pankki-, vakuutus- tai veroasiat hoidettiin paperisena, kun nykyään lähes kaiken voi hoitaa sähköisesti. Nuorempi sukupolvi on kasvanut digitaalisen asioinnin maailmassa, kun taas vanhemmat sukupolvet ovat joutuneet opettelemaan uusia tapoja hoitaa asioita. Vanhemmat ikäryhmät myös kokevat fyysiset palvelut enemmän omikseen.

Digitaaliseen asiointiin suhtaudutaan eri tavoilla eri ikäryhmissä ja sukupolvissa

Ihmisten kynnys ottaa uusi palvelu käyttöön kasvaa erityisesti iän myötä. Milleniaalit (synt. 1981-1996) ja Z-sukupolvi (synt.1997-2012) käyttävät kyselyn mukaan kuukausittain pilvipalveluja, tapahtuma- ja lippupalveluja, yritysten omia sovelluksia, kuntien ja kaupunkien sähköisiä palveluja sekä Kelaa ja OmaKelaa. Suuret ikäluokat (synt. 1946-1964) käyttävät merkittävästi harvemmin sähköistä asiointia, sovelluksia ja pilvipalveluja. Nuoremmat ikäluokat käyttävät kokonaisuudessaan useammin ja useampia palveluja. Kyselyn mukaan 27% suurista ikäluokista kokee, että asiointi eri palveluissa ei ole helppoa ja sujuvaa. Sukupolveen Z kuuluvista vastanneista 42% kokee, ettei uuden järjestelmän käyttöönotto sekoita omaa tapaa hallinnoida dokumentteja. Milleniaaleista 40% kertoo, että heillä on liikaa eri sovelluksia asioiden hoitoon. Sukupolveen X (synt. 1965-1980) kuuluvista vastaajista 42% on menettänyt hermonsa etsiessään jonkin dokumentin sijaintia.

Tutkimuksessa selvitettiin eri ikäluokkien suhtautumista sähköiseen asiointiin. Eri ikäluokkiin kuuluvilla ihmisillä on erilainen suhtautuminen digitaaliseen asiointiin. Suurten ikäluokkien mielestä digitaalisten dokumenttien hallinta tuntuu korostuneesti vaikeammalta (13% kyselyyn vastanneista) ja turvattomammalta (17% vastanneista) muihin ikäryhmiin verrattuna. Milleniaaleille ja Z-sukupolvelle digitaalisten dokumenttien hallinta taas tuntuu korostuneesti helpolta (37% vastanneista) ja kätevältä (17% vastanneista).

Sukupolvi Z kokee, että digitaalisten dokumenttien hallinta on turvallista, vain 3% kyselyyn vastanneista pitää sitä turvattomana. Milleniaalien mielestä digitaalisten dokumenttien hallinta ei ole työlästä, vain 11% vastanneista piti sitä työläänä. Heidän mielestään digitaalinen asiointi ei myöskään ole vaikeaa, vain 5% vastanneista koki sen vaikeaksi.

Digiposti soveltuu hyvin eri ikäisten ja eri elämäntilanteessa olevien kuluttajien käyttöön

Digipostipalvelun tulee olla joustava, jotta se soveltuu mahdollisimman monen erilaisen käyttäjän tarpeisiin ja tilanteisiin. Palvelun suunnittelussa tuleekin ottaa huomioon eri ikäiset ihmiset ja heidän erilaiset elämäntilanteet, jotta digiposti voi tarjota mahdollisimman monipuoliset palvelut kaikille kansalaisille. Kivralla saavutettavuus ja erilaisten käyttäjäryhmien tarpeet otetaan huomioon ja palvelua myös kehitetään jatkuvasti.

Kivran digipostin käyttö on yksinkertaista, lisäksi se on helppo ja maksuton ottaa käyttöön. Digiposti mahdollistaa postin ja viestien tasavertaisen saavutettavuuden kaikille kansalaisille esimerkiksi asuinpaikasta riippumatta. Sähköiset viestit saavuttavat vastaanottajan aina reaaliaikaisesti asuipa tämä missä päin Suomea tahansa. Kivran pystyy myös jakamaan perheenjäsenten tai lähiomaisten kanssa, jolloin on mahdollista auttaa vaikkapa iäkkäämpiä omaisia asioiden hoidossa.

Digitaalinen asiointi on tulossa kansalaisten käyttöön Digi ensin -hankkeen myötä

Hallitusohjelman mukaisen Digi ensin -hankkeen myötä digitaalinen asiointi on tulossa kansalaisten käyttöön tulevaisuudessa yhä vahvemmin. Aiheesta voit lukea lisää valtiovarainministeriön tietohallintoneuvos Katja Väänäsen kolumnista 4.7. tai Helsingin Sanomien artikkelista 23.8. Kivran toimitusjohtajan Ilari Abdeenin näkemyksiä digipostin hyödyistä yhteiskunnalle voit lukea tuoreesta blogikirjoituksesta. Viranomaisposti on siis muuttumassa jatkossa paperisesta digitaaliseksi, joten oma digipostilaatikko kannattaa ottaa käyttöön jo hyvissä ajoin. Kivraan voi viranomaispostin lisäksi vastaanottaa myös muuta yksityisen sektorin lähettämää postia.

Digiposti on nykyaikainen keino vastaanottaa postia ja hallinnoida omia tärkeitä asiakirjoja. Samalla sen käyttöönotto on ympäristöteko, sähköinen viestintä vähentää paperipostin tuotannosta, painatuksesta ja kuljetuksesta aiheutuvia päästöjä. Kivra on helppokäyttöinen ja mukautuu eri ikäisten ja eri elämäntilanteessa olevien kuluttajien käyttöön.

3.9.2024 Emmi Ranta, Kivra

*Digipostipalvelu Kivran kyselytutkimus toteutettiin Bilendin online-paneelissa (n =1000).  Laadullisessa osassa toteutettiin lisäksi 12 syvähaastattelua eri ikäpolvissa, kohderyhmänä 18–75-vuotiaat suomalaiset maantieteellisesti jakautuen.

Kivran käyttö on kuluttaja-asiakkaalle täysin ilmaista. Lue lisää Kivran ominaisuuksista täältä.