Kivra 101: Tärkeimmät termit ja niiden merkitykset
Digitaaliset palvelut käyttävät usein omia termejään kuvaamaan toiminnallisuuksia. Esimerkiksi Instagramissa julkaisuja kutsutaan postauksiksi, kun taas viestintäpalvelu X:ssä niitä kutsutaan twiiteiksi. Näiden termien ymmärtäminen on tärkeää, sillä se auttaa käyttäjiä ymmärtämään palvelun ominaisuuksia ja toimintoja paremmin.
Kivra ei ole tässä suhteessa poikkeus. Palvelu käyttää termejä, jotka ovat ainutlaatuisia juuri digipostipalvelulle. Tässä artikkelissa perehdytään Kivran käyttämien termien merkityksiin, jotta jatkossa digiposti-slangi olisi käyttäjälleen entistä helpompaa.
- Digipostilaatikko: Digipostilaatikko on nimensä mukaisesti postilaatikko, johon voi vastaanottaa postia eri lähettäjiltä sähköisessä muodossa, kuten laskuja, lippuja ja kirjeitä.
- Digipostipalvelu: Digipostipalvelulla viitataan sähköiseen järjestelmään, jonka avulla voi välittää informaatiota, vastaanottaa, tallentaa ja arkistoida erilaista tietoa ja dokumentteja sähköisesti. Digipostipalvelu on kattavampi termi kuin digipostilaatikko, sillä digipostipalvelun alle sisältyy monia erilaisia ominaisuuksia postilaatikko-toiminnon lisäksi.
Kivra-sanasto tutuksi:
- Kivra: Kivra on digipostipalvelu, jonka alkuperä on Ruotsissa. Suomessa Kivra on ollut kuluttajien käytössä vuodesta 2020 lähtien. Digipostipalvelu Kivra tarjoaa käyttäjilleen monipuolisia ominaisuuksia, jotka helpottavat postin vastaanottamista, käsittelyä ja säilyttämistä.
- Arkiv: Kivran nimi tulee ruotsinkielisestä sanasta “arkiv”, joka tarkoittaa arkistoa. Arkisto kuvaa hyvin Kivra-palvelun luonnetta tärkeiden dokumenttien säilytyspaikkana.
- Kivra-mobiilisovellus: Kivra-sovelluksella tarkoitetaan älylaitteelle tarkoitettua sovellusta, jonka pystyy lataamaan puhelimen tai tabletin sovelluskaupasta. Sovellus helpottaa ja sujuvoittaa sähköisen postin hallintaa. Kivraa pystyy käyttämään myös verkkoselaimella kivra.fi-osoitteessa.
- Kivra-verkkoselainsovellus: Verkkoselainsovelluksella tarkoitetaan Kivran tietokoneella käytettävää verkkoselaimessa aukeavaa sovellusta. Kivraa voi käyttää, joko tietokoneella verkkoselaimessa, tabletilla- tai mobiilisovelluksella.
- Lähettäjä: Lähettäjällä tarkoitetaan yritystä tai organisaatiota, joka lähettää postia Kivraan. Kivraan postia lähettävät esimerkiksi Resurs Bank, Telia, Tiketti ja Helen.
- Neonomics: Kivralla laskujen maksaminen tapahtuu EU-laajuisen maksupalveludirektiivi PSD2 mukaisten maksurajapintojen yli verkkopankista tililtä-tilille maksuna. Neonomics toimii Kivran ja pankkien välillä maksun välittäjänä huolehtien maksun turvallisesta maksamisesta.
- Laskutusoperaattori/välittäjä: Useimmissa tapauksissa laskut ja muut kirjeposti saapuu Kivraan laskutusoperaattorin toimittamana lähettävän yrityksen valtuuttamana. Laskutusoperaattorit ohjaavat laskut ja muun kirjepostin kuluttajan valitsemaan toimituskanavaan, joko sähköisesti tai paperikirjeenä.
Eri dokumentit Kivrassa
- Lasku: Lasku on dokumentti, joka sisältää lähettäjältä vastaanottajalle kuuluvan maksuvelvoitteen tietystä palvelusta. Lasku-muotoisilla dokumenteilla on Kivrassa maksamisen ominaisuus, joka mahdollistaa laskun maksamisen suoraan omalta pankkitililtä.
- Kirje: Yleinen dokumentti, joka voi sisältää henkilökohtaista tai virallista tietoa lähettäjältä vastaanottajalle. Joskus myös Kivraan saapuvissa kirje-muotoisissa dokumenteissa voi olla lasku, mutta niitä ei ole mahdollista maksaa suoraan Kivra-palvelusta käsin vaan niiden tiedot tulee viedä erikseen verkkopankkiin maksettavaksi.
- Kivra-lippu: Kivra-lipulla tarkoitetaan Tiketti.fi-verkkokaupasta tai Evention lipunmyyntialustalta Kivraan toimitettuja tapahtumalippuja.
Kivran ominaisuudet
- Omat dokumentit: Kivraan voi tallentaa myös omia dokumentteja sinne vastaanotettujen dokumenttien lisäksi. Dokumenttien arkistoa kutsutaan nimellä Omat dokumentit.
- Kategoria: Kivrassa dokumenttien ja laskujen organisoimiseksi käyttäjä voi luoda eri kategorioita helpottamaan asioiden hallintaa. Kategoriat ovat ikään kuin omia kansioita, samalla tavalla kuin erillisissä mapeissa olevat paperi-dokumentit. Omia kategorioita voi luoda esimerkiksi perheen lapsille tai lemmikkieläimille.
- Kivran jakaminen: Toiminto, jonka avulla käyttäjät voivat jakaa Kivraan vastaanotettua postia sekä omia dokumentteja muiden Kivra käyttäjien kanssa. Tämä voi olla hyödyllistä esimerkiksi, jos haluaa jakaa laskun kumppanin tai muun perheenjäsenen kanssa.
- Lähettäjän estäminen: Lähettäjän estäminen on Kivrasta löytyvä toiminto, jonka avulla käyttäjä voi estää tiettyä lähettäjää lähettämästä laskuja tai muita dokumentteja Kivra-palveluun. Lähettäjiä pystyy estämään Kivran asetuksista.
- Offline-tila: Ominaisuus, jonka avulla käyttäjä voi käyttää Kivra-palvelun dokumentteja ilman internetyhteyttä. Dokumentit voidaan laittaa Offline-tilaan, jotta niitä pystyy tarkastelemaan Kivran sovelluksen sisäänkirjautumisnäytöltä ilman internetyhteyttä.
- Heräteviestit Kivralta: Kivran palvelu lähettää automaattisesti muistutusviestejä sähköpostitse mobiiliherättein ja tekstiviestein, jos laskujen tai kirjeiden saapumiseen tai eräpäiviin ei ole reagoitu. Herätteitä saapuu aina uuden kirjeen tai laskun saapuessa, muutama päivä ennen eräpäivää ja päivä eräpäivän jälkeen. Tekstiviesti lähetetään, jos käyttäjä ei ole lainkaan avannut hänelle Kivraan saapunutta postia eräpäivän ylityttyä tai 15 päivää kirjepostin saapumisen jälkeen.
Näiden termien avulla ymmärrät paremmin Kivran yhteydessä käytettyjä termejä sekä Kivran toiminnallisuuksia. Lisää tietoa termeistä sekä vastauksia eniten kysyttyihin kysymyksiin löydät Kivran Kysymyksiä & vastauksia -palstalla.